Inget lyckligt slut på renoveringsmardröm: ”Så otroligt ruttet av Bauhaus"
Sara Ahlfors har befunnit sig i en renoveringsmardröm sedan hon anlitade firmor genom Bauhaus. Till slut avgjordes tvisten till hennes fördel i Allmänna reklamationsnämnden. Men trots att Sara fick tillbaka pengarna för renoveringen är hon en förlorare.

Vi får backa bandet tre år. 2022 bestämde sig Sara Ahlfors och hennes man för att fräscha upp badrummet i sin lägenhet i Partille där de bor tillsammans med sina tre barn. De valde att göra det via Bauhaus, ett beslut hon djupt ångrar.
LÄS ÄVEN: Beställde badrumsjobbet via Bauhaus – då inleddes en två år lång mardröm
För när renoveringen var klar efter fem månader upptäcktes nämligen mängder med fel. Bland annat hade bärande bjälkar sågats av, det saknades tätskikt, det var bakfall och det hade blivit sättningar i hallgolvet utanför badrummet. En konstruktionsingenjör togs in som underkände renoveringen totalt och förklarade för Sara att ”badar ni i badkaret kommer ni kunna hamna nere hos grannen”.
Bauhaus tog då in ett nytt företag som skulle göra om hela renoveringen. Men även denna gång misslyckades det mesta. Rören i väggarna satt helt lösa och det visade sig senare att besiktningen av våtrummet hade gjorts av ett byggföretag via Facetime.

Tvisten avgjordes
Efter de två misslyckade renoveringsförsöken blev kontakten med Bauhaus minst sagt dålig. Sara och hennes familj tog hjälp av advokater, samtidigt som hon anmälde de misslyckade renoveringsjobbet till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Nyligen kom beskedet. Nämnden rekommenderade Bauhaus att låta Sara Ahlfors häva tjänsten och återbetala henne 248 000 kr.
Slutet gott – allting gott?
Tyvärr inte. Saras advokatkostnader på dryga 180 000 kronor beslutade ARN att hon skulle betala för själv. Hemförsäkringen täcker en del av summan, men pengarna som hon har kvar räcker inte på långa vägar till att åtgärda alla renoveringsmissarna. Inte minst då hallen utanför badrummet också påverkades av felaktigheterna i badrummet.
– Jag är tacksam över att ARN lyssnade på mig. Men jag har verkligen inte kommit ut som någon vinnare, problemen är ju fortfarande kvar.
Går badrummet att använda?
– Vi använder toalett, handfat och tvättmaskin. Men badkaret står orört.

Vad händer nu?
– Vi tänkte först driva ärendet vidare till domstol, men det går inte längre. Advokatkostnaderna bara tickar. Känslan har hela tiden varit att Bauhaus har vetat att ”vår plånbok är större än din – det här kommer du aldrig kunna vinna”. De lyckades trötta ut oss till slut. Att de väljer att göra på det här sättet mot en arbetarfamilj är så otroligt ruttet.
Vad tänker du om framtiden?
– Vi vill försöka lämna den här lägenheten på något sätt. Men hur det ska gå till vet jag faktiskt inte i dagsläget. I det skicket badrummet är nu vet vi inte om det är möjligt att sälja och flytta till något annat. Vi måste åtgärda alla fel och lägga ut ännu mer pengar innan en eventuell försäljning. Jag blir deprimerad varje gång jag kommer hem och ser det där jävla badrummet. Allt det här har skett bara för att ett stort företag vägrar ta sitt ansvar.
Byggnadsarbetaren har försökt nå chefen på det Bauhausvaruhus där Sara beställde sin renovering, men fått svaret att ”varuhuschefer på Bauhaus hanterar inte reportrar”.
Vi har även sökt Johan Saxne, marknadsdirektör på Bauhaus. I ett sms skriver han att ”Vi har betalat kunden enligt ARN:s rekommendationer och vi samarbetar inte med entreprenören längre.”
Få de senaste byggnyheterna – direkt i din inbox! Prenumerera på Byggnadsarbetarens nyhetsbrev.
Gå med i Facebookgruppen Arbetsmiljö på bygget och få de senaste nyheterna i ditt flöde