info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Hotade ställa maskinerna – vad hände sen?

I våras startade Maskinentreprenörerna upproret “Nu ställer vi maskinerna” i protest mot de höjda drivmedelspriserna. Men hur gick det sen?

Foto: Privat, Mostphotos

– Det var inte så mycket ett upprop som ett nödrop, säger Jörgen Eriksson, opinions- och kommunikationsansvarig på bransch- och arbetsgivarorganisationen Maskinentreprenörerna om vårens namninsamling.

Maskinentreprenörerna menade då att många av deras medlemmar riskerade att gå under med de skenande drivmedelspriserna. Listan skrevs under av sammanlagt 2200 företag och lämnades över till dåvarande finansministern. Men gav det effekt?

– De största positiva konsekvensen av det var att vi fick respons från våra beställare, vilka i de flesta fall är Trafikverket och kommuner. Några kommuner kontaktade oss inför kommande upphandlingar. Andra gav på olika sätt kompensation inom de avtal som fanns, säger Jörgen Eriksson.

Hur har det gått för företagen sedan dess?

– Det vi har sett är att våra medlemmar tog stryk. Konsekvenserna blev främst minskade marginaler och sämre likviditet, säger Jörgen Eriksson.

Men Trafikverket beslutat att justera för de ökade bränslepriserna samt kommunernas kompensation var en bidragande orsak till att det ändå verkar ha gått relativt bra.

– Det var många som hängde på repen, men de flesta överlevde. Vår bedömning är att insatserna gjorde skillnaden för de firmor som hade störst problem med skenande bränslepriser, säger han.

Som det ser ut nu kommer vår bransch inte att kunna elektrifieras till år 2030

Att den nya regeringen aviserat prissänkningar på drivmedel är visserligen en bra signal enligt Jörgen Eriksson, men…

– Den sänkningen blev så liten i slutändan att den inte spelar någon roll för våra medlemmar. Vad vi saknar i budgeten är besked om fortsatta skattelättnader på biodrivmedel. Något som kräver godkännande från EU-kommissionen innan dagens undantag för Sverige löper ut i slutet av 2022, säger han.

 – Det är tydligt att regeringen har en agenda som går ut på elektrifiering. Men som det ser ut nu kommer vår bransch inte att kunna elektrifieras till år 2030. I dag är det helt avgörande att under en övergångsfas, för att också minska utsläppen, kunna gå över till biodrivmedel.

Mette Carlbom, reporter
Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Hotade ställa maskinerna – vad hände sen?