Fyra månader för kassamedlemskap
Den 16 september 2008 återkom Björn Öster till sitt jobb på NCC efter några års tjänstledighet. Han hade gått ur både fack och a-kassa under ledigheten eftersom han var utan inkomst. Men nu ville han gå med igen.
– Jag har varit med sedan 1988. Så det var självklart att gå med på nytt, säger han.
Facket var det inga problem att komma med i. Men in i a-kassan har han inte lyckats komma under de snart fyra månader som gått. En del av problemen skyller han inte a-kassan för. Ett brev med inträdesansökan som gick vägen via NCC för att kompletteras med arbetsgivarintyg försvann i postgången.
Men Björn och hans arbetskamrater på bygget är inte nöjda med a-kassan.
– Det är så tungrott. Det är korta öppettider, alltid på arbetstid, och långa telefonköer. Och när jag åkte dit i mellandagarna när jag hade tid så möttes jag av en skylt att de hade stängt till efter trettonhelgen, berättar han.
En gång när han lyckades komma fram på telefon fick han beskedet att det är tre månaders handläggningstid för inträden.
– Det är ju märkligt att det ska vara så svårt att gå med, suckar Björn uppgivet.
Byggnadsarbetaren har sökt Byggnads a-kassa för en kommentar. På regionkontoret i Stockholm säger en automatisk telefonsvarare att kontorets telefontider är 09.30 till 11.30 samt 13.00 till 15.00. På huvudkontoret söker växelpersonalen fyra olika handläggare mellan 08.20 och 08.35. Sedan tvingas växeltelefonisten be Byggnadsarbetaren att återkomma efter kvart över nio.