info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

"Farligt uppställda kranar vanligare"

Dåliga uppställningar av kranar blir allt vanligare och kan leda till farliga olyckor. Det menar en kranförare som kontaktat tidningen. Han vill ha en debatt om problemet. Arbetsmiljöinspektörer håller med om kritiken.

När en byggfirma bestämt sig för att beställa en kran så ska den helst vara uppe samma dag.
Det skapar press på kranförarna som snabbt måste ställa upp kranen – och då i vissa fall tvingas bortse från säkerheten.
– Kranfirmorna måste bli bättre på att ställa krav på beställaren utifrån sina kunskaper. Samtidigt finns det ett ansvar hos byggaren att hålla nere kostnader. Som kranförare hamnar man i en svår sits. Det gäller att hela tiden vara sitt eget skyddsombud, säger kranföraren, som vill vara anonym.

Han berättar om flera tillfällen då både tornkranar och mobilkranar ställts upp på ett farligt sätt. Otillräcklig pålning vid leriga förhållanden, otillräcklig förankring när det underlaget utgörs av sluttande berg, dåliga plattor under stödbenen, tidsbrist som gör att man inte försöker få gropar torra innan kranen ställs upp.
– En gång vägrade jag att fortsätta arbeta i den dåligt uppställda kranen när vi byggt tre våningar, högre upp ville jag inte arbeta, säger kranföraren.

Arbetsmiljöinspektör Lars-Ingvar Svensson i Kalmar håller med om att dålig uppställning av kranar är ett problem.
– Det är en stående punkt när vi är ute på inspektioner. Det gäller framförallt mobilkranarna, säger han.
Lars-Ingvar Svensson har sett flera exempel på kranar som stått på asfalterade gångvägar – som bara är gjorda för gång och cykeltrafik. Kranar på knallhård lera, som sedan blivit våt och instabil, kranar som står nära en schaktkant som är hård när det är kallt och som sedan börjar spricka när marken vibrerar och plusgraderna kommer.

Det vanligaste felet är att stödbenen fälls ut direkt på underlaget utan att stödplattor används.
– Det saknas kunskap om jordens bärighet. Egentligen borde det ingå i kranförarnas kurser, säger Lars-Ingvar Svensson.
Klas Hellqvist jobbar på arbetsmiljöinspektionen i Göteborg. Han påpekar att mobilkranarna har blivit mycket större under senare år. De nya kranarna är tyngre och ställer större krav på underlaget. Ordentliga plattformar är ett måste.
– Arbetsledningen måste bli bättre på att planera och anvisa en bra plats till kranföraren. Det är arbetsledningen som har koll på var det är mjukare underlag på grund av till exempel tidigare utgrävningar för till exempel vatten och avlopp, säger han.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: "Farligt uppställda kranar vanligare"

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig