En av tre firmor struntar i byggfel
Byggbranschen fortsätter dra på sig många anmälningar hos Allmänna Reklamationsnämnden. Under de tre första kvartalen i år gjordes 1015 anmälningar inom området bostad. Utöver hantverkstjänster i hemmet ingår köp av byggvaror i den siffran, men en stor del gäller just hantverkstjänster. Det kan gälla så väl pris som kvalitet på sådant som badrumsrenoveringar och ombyggnationer.
Förra året var förvisso siffran betydligt högre, då gjordes 1619 anmälningar mellan januari och september, men då gällde 615 anmälningar en viss typ av lås som fungerade dåligt och fick kurvan att rusa uppåt. Om man räknar bort de ärendena är antalet anmälningar nästan exakt lika många i år och förra året.
Struntar i besluten
Typiskt för anmälningarna inom bostadssektorn är att många företag inte bryr sig om nämndens beslut. Totalt följde företagen tre av fyra beslut från nämnden förra året, men inom bostadssektorn följde företagen endast 62 procent av besluten. Då ska man veta att nämnden gav en större andel kunder rätt inom bostadssektorn än inom andra områden, 53 procent jämfört med 41 procent sett till alla anmälningar. Nämndens beslut är rekommendationer som inte är juridiskt bindande.
Även annan statistik från de senaste veckorna tyder på att byggbranschen är dålig på att lära av de egna misstagen. Statistik från Arbetsmiljöverket visar att byggbranschen ligger högt i statistiken över hur många som får fysiska eller psykiska besvär till följd av jobbet, men ändå är byggarbetsgivarna betydligt sämre än andra företag när det gäller att vidta åtgärder för att hindra att problemen fortsätter. Endast sexton procent av de män som fått besvär till följd av jobb i byggbranshen uppger att åtgärder satts in, att jämföra med 26 procent av männen i samtliga branscher. För kvinnor är siffran 26 procent i byggbranschen, men då ska denjämföras med 32 procent för kvinnor i alla branscher.