info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Dyra bokstäver för Skanska

30 miljoner. Ungefär så mycket beräknas Skanskas nya företagsemblen kosta, enligt Dagens Industri. Men Skanskas informationschef Tor Krusell vill inte gärna tala om den summan.

– Vi har avsiktligt väntat in sådant som tillverkningen av nya skyltar, omgörning av hemsida och annat tills det nya emblemet var klart. På så sätt får vi ner kostnaden. Därför behöver det inte bli så många miljoner i slutet, säger han.
Fast med tanke på hur likt det nya emblemet är det gamla så kan det kanske tyckas att drygt fyra miljoner per bokstav trots allt är ganska mycket. Det svartgula märket har försvunnit och bokstäverna är numer blå istället för svarta. De har också en något mer rundad form men är fortfarande förvillande lika de gamla.
Men Tor Krusell hävdar att folk upfattar det nya emblemet helt annorlunda än det som nu går i papperskorgen.
– Den nya logotypen förknippas med kunskap och kompetens. Den gamla förknippades med dåliga värden som betong, industri och miljonprojekt, säger han.
Skanska gör också om sitt företagsemblem av delvis samma orsak som till att företaget en gång gjorde sig av med ringen över a: det fungerar inte så bra i utlandet.

Johan Sjöholm
Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Dyra bokstäver för Skanska

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig