info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Dödsolyckan vid nya tågdepån – "Väldigt höga och tunga skåp"

Det var i tisdags som en 55-årig chaufför dog på ett bygge av en tågdepå i Vallentuna. Byggnadsarbetaren har talat med arbetsmiljöinspektören om den tragiska händelsen.

Tågdepån som ska byggas i Molnby, Vallentuna. Foto: SL/Mostphotos

Olyckan i tisdags inträffade vid byggarbetsplatsen Molnbydepån, Vallentuna, som förs upp i samband med utbyggnaden av Roslagsbanan i norra Stockholm.

Den omkomne mannen var anställd av åkeriföretaget GP Last och skulle utföra ett leveransuppdrag åt Schenker.

Läs också Avled på depåbygge för SL – fick tungt föremål över sig

Arbetsmiljöverket var på byggarbetsplatsen igår, onsdag, och har fått en bild av det som hänt, bland annat genom att tala med personer på plats.
Leveransen gjordes med en lastbil med släp där stora ställverksskåp skulle lastas ut från lastutrymmet baktill.

– Det är väldigt höga och tunga skåp som man skulle koppla in vid depån och de skulle lyftas av med hjälp av en truck. Då skåpet kom ut från lastutrymmet välte det och chauffören stod så olyckligt till att han fick det på sig, berättar arbetsmiljöinspektör Elseann Lundgren.

Hon kontrollerade även att krishanteringen på arbetsplatsen kommit igång och konstaterade att personalen tas omhand.
Just nu pågår flera utredningar om olyckan. Polis och åklagare har inlett en förundersökning. Arbetsmiljöverket utreder orsaken och har begärt in utredningar från olika ansvariga.

Johan Borglin är vd för åkeriföretaget GP Last, där den 55-årige chauffören var anställd. Med Malmö som bas transporterar företaget gods och paket för DB Schenker.
– Chauffören var anställd av oss, placerad i Stockholm och han har jobbat många år i branschen, säger Johan Borglin.

Han har fått en första preliminär information om olyckan av polisen.

– Det är fruktansvärt att det kunnat ske men vi vet inga detaljer idag. Just nu jobbar vi med att ta hand om vår personal och vår medarbetares anhöriga.

Utbyggnaden av Roslagsbanan görs av Stockholms Lokaltrafik (SL). Det är SL som är byggherre och som har samordningsansvar för arbetsmiljön. Projektet fick årets Arbetsmiljöpris 2019 av organisationen Håll Nollan, för att ha minskat en trend av allvarliga olyckor och tillbud.

SL vill inte säga någonting om olyckan för närvarande.

– Vi kommenterar i nuläget inte olyckan under tiden som de olika utredningarna pågår, säger Christian Hoffmann, presskommunikatör på trafikförvaltningen SL.

Den nya depån i Molnby – Vallentunadepån – är en del av den stora utbyggnaden av Roslagsbanan. I depån ska tågen bland annat städas och underhållas. Själva depån ska vara färdigbyggd hösten 2020.

Gå gärna med i Byggnadsarbetarens nya Facebook-grupp ”Arbetsmiljö på bygget” och få nyheterna i ditt Facebookflöde.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Dödsolyckan vid nya tågdepån – "Väldigt höga och tunga skåp"

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig