info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Dödsolyckan i forsen – så kunde den hända

Underskattade risker och brister i det förebyggande arbetet. Den slutsatsen drar Statens haverikommission efter olyckan i Gubbseleforsen 2021 där en smed i 50-årsåldern dog efter en båtolycka.

Olyckan vid Gubbseleforsen tog en persons liv. Foto: Arkiv. David Sandström/Folkbladet

Den 2 november 2021 försvann en smed i 50-årsåldern efter en båtolycka i Gubbseleforsen, Vilhelmina. Under ett uppdrag hamnade han i vattnet och fördes i väg med strömmarna. I slutet på maj 2022 hittades hans kropp.

Kollegan till den avlidna lyckades med stor möda rädda sig till land. Det kalla vattnet, strömmarna och tunga arbetskläder gjorde det svårt att rädda sig.

Vid olyckstillfället hade de två männen utfört arbete åt Vattenfall med utläggning av isnät i Vojmån. När de skulle transportera sig över älven kom båten för nära överfallsdammen. Båtens propeller hade då förlorat sin framdrivningsförmåga efter att strax innan ha skadats.

Männen arbetade i en mindre arbetsbåt med utombordsmotor. Den drev med den starka strömmen över kanten på överfallsdammen och slog runt ner i forsen.

Olycksbåten. Foto: Polisen

Statens haverikommission har utrett vad som hände och pekar på fel som begåtts.

  • Riskerna med att jobba i vattendrag med kallt och strömt vatten underskattats.
  • Det systematiska arbetsmiljöarbetet hos arbetsgivaren, Aqua Support i Vilhelmina AB, var otillräckligt. Till exempel fanns ingen dokumenterad riskanalys.
  • Uppdragsgivaren Vattenfall hade inte följt upp att företagets egna krav på säkerhet hos underentreprenörer följdes. 
  • Arbetsmiljöverket hade vid tidigare tillfällen sett brister i företagets systematiska arbetsmiljöarbete. Trots det hade man inte startat någon mer övergripande genomgång för att få en helhetsbild. 

På grund av riskerna borde männen burit flytväst och skydd mot kylan, anser haverikommissionen. Inga flytvästar användes dock i båten och de två personerna som färdades i den saknade också annan skyddsutrustning som var anpassad för arbete i strömmande vatten och rådande kalla temperatur.

Den långa gröna pilen visar den styrda kursen från avgångsplats till nätkanten och den röda streckade linjen visar kursen genom vattnet under påverkan av strömmen. Den gula linjen visar ungefärlig sträckning av krönet på överfallsdammen. Avstånd från isnätets kant till överfallsdammens kant är markerad med korta gröna pilar. Bild: Polismyndigheten, markering med pilar gjorda av haverikommissionen.

Kommissionen konstaterar att arbetslaget inledningsvis har använt sig av räddningsvästarna för att sedan, när man ansett att de hindrar mer än de kan hjälpa, prioriterat att utföra arbetet utan västarna. Förhållandena vid arbetet har också under perioden ändrats bland annat i och med ett ökande vattenflöde.

Det har drabbat oss väldigt hårt och detta går nog aldrig över

Peder Abramsson är vd för arbetsgivaren Aqua Support, som sysslar med olika typer av byggverksamhet, samt smide. Han hade strax innan olyckan fikat med de båda arbetarna som bara skulle ”göra det sista” innan arbetsdagen var slut.

– Han var en väldigt duktig kille. Det har drabbat oss väldigt hårt och detta går nog aldrig över, så länge man lever.

Peder Abramsson delar delvis haverikommissionens slutsatser, framför allt då det gäller brist på dokumentation.

Hade ni underskattat riskerna?

– Det håller inte jag med om. Vi hade inte underskattat riskerna. Men då inte anställda gör som man säger är det jävligt svårt att göra allt enligt regelboken, säger han.

Han säger att anställda uppmanats att bära flytväst. Han hävdar att företaget hade flytoveraller och kläder mot kyla.

– Men de trodde att det inte behövdes.

Peder Abramsson berättar att företaget idag har uppgraderat sitt arbetsmiljöarbete, framför allt då det gäller dokumentation.

– Skyddsutrustning har aldrig saknats.

Gå med i Facebookgruppen Arbetsmiljö på bygget och få de senaste nyheterna i ditt flöde.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Dödsolyckan i forsen – så kunde den hända

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig