Byggbranschen sämst på att rätta fel
-Det kan gälla att man inte har gjort ett fackmässigt jobb och ska rätta till felen. I andra fall kan det gälla skadestånd eller att företagen överskridit det pris man sagt från början, berättar Torsten Palm, informationschef på Allmänna Reklamationsnämnden.
Den privatperson om är missnöjd med olika typer av varor och tjänster kan vända sig till Allmänna reklamationsnämnden för att få sin sak prövad. Under första halvåret i år tog nämnden 162 beslut om byggvaror och byggtjänster som var till kundens fördel. Sedan har nämnden följt upp hur det gått. I 45 procent av fallen rättade sig bygg- och hanterverksföretagen inte efter besluten.
Det gör byggbranschen till en värsting bland de branscher som reklamationsnämnden har att bevaka. Och så har situationen varit sedan många år tillbaka.
-De företag som inte följer rekommendationerna är oftast mindre bygg-och hantverksföretag, säger Torsten Palm.
Andra branscher där reklamationsnämnden fäller avgöranden är till exempel resebranschen som under första halvåret följde besluten i 85 procent av fallen, då det gäller el och hemlektronik följdes de till 82 procent.