Arbetsgivare försenar arbetsmiljöutbildningar
Förra året ändrades arbetsmiljölagen. Nytt är att det ska finnas två arbetsmiljösamordnare på varje arbetsplats: en planerande och en utförande. Med förändringen krävs att samordnarna får rätt utbildning. LO och Svenskt Näringsliv kom för ungefär ett år sedan överens om att alla arbetsmiljösamordnare skulle utbildas.
Nu visar det sig att Svenskt Näringsliv inte har genomfört de arbetsmiljöutbildningar som de bägge organisationerna kom överens om. Konsekvensen blir att förändringen i arbetsmiljöarbetet riskerar att försenas.
– Svenskt Näringsliv är egentligen bra på det här och borde därför ha vetat vilket utbildningsbehov som fanns. Men plötsligt kommer det fram att de inte hinner bli klara i tid, och hela projektet skjuts upp, säger Jörgen Eriksson, arbetsmiljöansvarig, på Byggnads.
Han menar att det nya sättet att arbeta på motverkar stress i arbetsmiljöarbetet ute på arbetsplatserna.
– Tanken med förändringen är att slippa stressen. Genom att ha en planerande och en utförande samordnare ska arbetsmiljöarbetet flyta på bättre. När vi fått nya föreskrifter ska det därför funka.