info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Hård kritik efter lång kö till a-kassan

Lång väntan på pengar och flera timmar i telefonkö. Det är en vanlig kritik bland de medlemmar i a-kassan som ringt till tidningen i veckan.

En av dem som ringt blev arbetslös i början av december. Han har ännu inte fått någon ersättning från a-kassan. Han har klarat sig hittills tack vare en egen buffert. Men nu börjar sparkapitalet ta slut. För att snabba på processen har han under veckan ringt a-kassan vid två tillfällen. Där blev han tvingad att vänta i timmar i telefonkö.
– Jag kan inte sitta och blockera min egen telefon halva dagarna. Jag söker jobb och väntar själv samtal från arbetsgivare. Då kan det inte tuta upptaget hela tiden, säger han till tidningen.
Chef på Byggnads a-kassa är Gunnar Dahlberg. Han är medveten om problemen.
– Vi kommer att jobba extra i helgen för att försöka minska antalet ärende så mycket som möjligt.
Problemen för a-kassan är en följd av den snabbt ökande arbetslösheten.
– Vi försöker hitta personal som kan jobbet, men det är en bristvara idag. Vi gör vårt bästa för att hinna med den chockvåg av ärenden som ramlat in, säger Gunnar Dahlberg.
Han vill påpeka att a-kassan inte blir inkopplade förrän den dagen det första kortet kommer till kassan. Det är då de börjar jobba med ärendet.
– Det är viktigt att förstå för den som väntar länge. Det tar tid. Sedan är det ungefär fel på 90 procent av alla arbetsgivarintyg. De skickas då tillbaka till medlemmen och det är inte alltid som de kommer tillbaka så snabbt. Så länge vi inte har korrekta papper kan vi inte betala ut någonting. Då fryser vi ärendet, vilket förlänger tiden fram till att ersättningen kommer.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Hård kritik efter lång kö till a-kassan

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig