info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

600 ton och k-märkt – så ska Kiruna kyrka flyttas

Kiruna kyrka, med en vikt på 600 ton, ska flyttas. Det kräver hög ingenjörskonst och nerver av stål.
– Det är sjukt spännande. Jag tror det blir lite fjärilar i magen när ekipaget börjar rulla. Samtidigt känner jag mig helt säker på flyttmetoden, säger Peter Johansson, arbetschef på Veidekke och ansvarig för flytten.

Flytt av Kiruna kyrka
Kiruna kyrka ska flyttas från den gamla till den nya delen. Foto: Mostphotos, Veidekke, Malin Ragnarsson

Bereden väg för kyrkan

Gruvdriften i Kiruna ska expandera och en del av staden måste flytta. Därför ska Kiruna kyrka flyttas från gamla till nya delen. Det första praktiska momentet: att anlägga en fem kilometer lång och 24 meter bred flyttväg. I princip följer den befintliga vägar även om det till en del blir nya sträckor. På vägen till sin nya plats finns många hinder. En stor bro, ett antal viadukter och några enstaka hus ska rivas bara för att kyrkan ska kunna komma fram. Mängder av lyktstolpar och olika typer av skyltar plockas ner.

Den här vägen ska Kiruna kyrka flyttas.
Det blir en långsam tur till nya Kiruna centrum. Högsta hastigheten blir 0,5 kilometer i timmen. Bild: Veidekke

Max 5 procents lutning

Peter Johansson.

Målet är att få till en så rak väg som möjligt med minimal lutning. Själva transporten tål bara en lutning på fem procent. Det innebär att backar måste jämnas ut.
Den största utmaningen kommer omgående: Kyrkan står på en kulle med en brant backe ner till den tänkta transportvägen.

– Där måste vi dra om vägsträckningen och terrassera om så att det inte blir för brant, säger Peter Johansson.

Arbetet med transportvägen ska vara klart hösten 2024.

Betongplatta under mark

Nästa steg i flytten är att förbereda grunden på kyrkans nya plats. Den ska stå på en gammal industritomt nära nya Kiruna centrum. Kyrkan ska upp lite på höjd så det kommer bli en del arbete med fyllningsmassor. Sedan ska det gjutas en betongplatta på platsen.

– Kyrkan kommer att ställas på plattan tillfälligt där den pallas upp. Sedan ska kyrkans nuvarande stengrund flyttas och byggas upp igen innan kyrkan sänks ner, säger Peter Johansson.

Stengrunden ska monteras på exakt samma sätt som den ser ut i dag. Därför kommer varje sten att märkas. En sak skiljer dock. Stenarna som ligger i botten måste sågas. De är i dag ojämna i formen då de ligger mot jord. Nu när de ska placeras på en betongplatta måste de vara släta på undersidan. Ett drygt och tålamodskrävande arbete.

Kyrkans nuvarande stengrund ska flyttas och byggas upp igen.

Frilägga kyrkan

Den 600 ton tunga kyrkan ska fraktas på jättelika trailar. För att göra det möjligt ska Veidekke bygga ett balksystem i tre lager under kyrkan. Alla balkar tillsammans väger lika mycket som kyrkan.

– Vi kommer att gräva runt hela byggnaden och ta bort en del stenblock från grunden, men inte fler än att kyrkan fortfarande har stöd av grunden. Sedan kommer vi att skjuta in balkarna under kyrkan.

När balkarna är på plats ska det byggas en ramp ner under kyrkan. På den ska två trailar backa in under kyrkan. Avståndet mellan dem kommer att bli 23 meter. När de är på plats lyfts de upp så de får kontakt med balkarna och kyrkan. Efter det plockas resten av grunden bort. Sedan är det klart för transport.

Flytt av Kiruna kyrka
Flytten kommer att ta två dagar. Foto: Veidekke

0,5 kilometer i timmen

Trailer.
Delar av flytten sköts av det nederländska jättekranbolaget Mammoet. Foto: Veidekke

Någon gång sommaren 2025 är det dags för en långsam tur till Kiruna centrum. Det kommer att ta två dagar där högsta hastigheten blir 0,5 kilometer i timmen. En chaufför kommer att gå bakom hela paketet och styra med en låda på magen med joystickar.

– Alla hjulpar går att styra individuellt eller synkroniserat. Sedan ställer ekipaget även in nivån automatisk under flytten så att kyrkan hela tiden står i plant läge även om vägen lutar.

Den här delen av transporten sköts av det nederländska jättekranbolaget Mammoet.

Utmaningar

Orgeln i kyrkan är gigantisk. Den består av över 2 800 pipor som alla måste fraktas stående. Den längsta av dem är på fyra meter och ska monteras loss.

Altaravlan är målad på en duk som är limmad på en putsad vägg. Tanken där är att den ska sitta kvar under transporten.

– Är det inga större rörelser så kommer den att klara sig. Vi har en speciell grupp som bara jobbar med skyddet av altartavlan.

Altartavla Kiruna kyrka.
Altartavlan är tänkt att sitta kvar under transporten. Foto: Malin Ragnarsson

Prislappen

Kyrkan är k-märkt. Det innebär att ingen skada får göras på byggnaden under flytten. Därmed drar kostnaden iväg. Exakta
prislappen finns inte än men det handlar enligt uppgift om flera hundra miljoner.

– Det kostar självklart en hel del att flytta kyrkan med dess klocktorn. Värdet sitter dock i kulturmiljön, det är värt pengarna.

Att plocka ner kyrkan och sedan bygga upp den igen är inget alternativ. Orsaken är att kyrkan riskerar att skadas så mycket att den inte går att återställa i ursprungligt skick.

Orgel kiruna kyrka.
Orgeln består av över 2 800 pipor som alla måste fraktas stående. Foto: Malin Ragnarsson
Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: 600 ton och k-märkt – så ska Kiruna kyrka flyttas

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig