info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Byggnads 980×240 v21

400 spänn för 5 liter saft: ”Är det färdigblandad grogg?”

Priset på byggmaterial har rusat de senaste åren och ligger nu på skyhöga nivåer. Nu kan Byggnadsarbetaren avslöja att det även svider i plånboken för rörmokare som vill handla saft.

Foto: Mostphotos

I en Facebookgrupp har det skyhöga priset på saft diskuterats livligt. Det hela handlar om kostnaden för en 5-liters dunk Önos Jordgubb på grossisten Ahlsell. En person som betalat över 400 kronor för en dunk saft säger sig blivit chockad när det var dags för betalning.

– Jag betalde inte med faktura utan med kort och fick då direkt se priset. Jag köpte inget annat så det hela blev rätt tydligt. Jag tror inte jag kommer köpa några fler dunkar, det är ett saftigt pris, säger personen till Byggnadsarbetaren.

I tråden på nätet är det långa diskussioner om det höga bruttopriset på saftdunken. Flera lägger upp skärmdumpar med ett pris på över 400 kronor. Andra, med bättre rabatter, ligger lägre. En person undrar om det är ”Färdigblandad grogg” och en annan menar att priset inte spelar någon roll då ”huvudsaken är att ni fakturerar kunden”.

En slagning på nätet visar att i många andra butiker går det att handla samma typ av 5-liters dunk från Önos med jordgubbssmak för ett betydligt lägre pris. På flera ställen för mellan 175 och 200 kronor. Alltså för halva priset jämfört med Ahlsell.

Det här är bara badwill för oss

Johan Stille sitter i ledningsgruppen för Ahlsell i Sverige och jobbar som divisionsdirektör. Han är ansvarig för sortiment och inköp.

Hur kan saften vara så dyrt?

Johan Stille, divisionsdirektör på Ahlsell.

– Den ska inte var så dyr. Jag såg att produkten prishöjts över årsskiftet men inte speciellt mycket. Men det som kan ha hänt, och som jag kommer att utreda, är om den blivit flyttad till en annan materialklass. Vi gjorde förflyttningar av många varor vid årsskiftet. Saften kan tidigare legat i en materialklass där kunderna haft en högre rabatt, men flyttats till en annan där rabatten inte är lika stor. Det här är svårt för oss att förutse, men naturligtvis ska det inte var så.

Vad har ni för marginaler när ni säljer saft för över 400 kronor?

– Det har jag ingen aning om. Vi tjänar säkert bra pengar på saften, men samtidigt är det inte vårt kärnsortiment. Vi har det som en service för våra kunder och vi har inget intresse av att skörta upp våra kunder på de här produkterna. Det här är bara badwill för oss. Vi vill inte att kunder blir sura när de köper saker som inte tillhör kärnsortimentet.

Johan Stille berättar att Ahlsells priser bygger på att kunderna ska ha avtal som ger bra rabatter. Men det är stora skillnader på hur hög rabatten är. Det styrs bland annat vilken produkt det är och vem som är kund.

– Vissa har bättre avtal. Det beror bland annat på hur aktiva de är. Det kan ju vara så att de som betalar mycket för saften har en mycket bättre rabatt på till exempel kopparrör.

Hur mycket rabatt har en kund i snitt?

– Det är väldigt olika. För vissa material kan den ligga upp mot 85 procent. Men för andra produkter kan det se helt annorlunda ut. Där kan 15 procent vara en bra rabatt.

Vilka har en så hög rabatt som över 80 procent?

– För vissa material kan det gälla alla. Det kan handla om att bruttopriset skenat i väg och att marknadspriset kräver väldigt höga rabatter.

Ni har ju även andra produkter av typen ”gott till kaffet” som kunder bara slänger i korgen av bara farten. Har ni generellt högre marginaler på den typen av produkter jämfört med till exempel rörprylar?

– Jag tror att det är något högre marginal på servicesortimentet. Sen vill jag säga att vi inte har Coca-cola, Aftonbladet, Kexchoklad och tobak som många andra. Vi har ett sortiment som vänder sig direkt till företagen.

Annons
EHRAB 250×600 v21 version A
EHRAB 250×600 v21 version B
EHRAB 250×600 v21 version C

Du läser: 400 spänn för 5 liter saft: ”Är det färdigblandad grogg?”