info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Klagomål på byggsektorn

Byggbranschens relation till konsumenterna lämnar en del att önska. Anmälningarna till reklamationsnämnden fortsätter ligga högt och Konsumentverket kritiserar småhusbyggare.

Under förra året fick Allmänna reklamationsnämnden in 1 345 anmälningar inom området ”bostad”, en stor del av ärendena gäller hantverkstjänster. Det innebär att antalet ärenden inom den här sektorn fortsätter ligga relativt högt. Håller i sig gör även trenden att nämnden ger kunden rätt i många av dessa fall. Sett till alla branscher fick kunden rätt enligt nämndens beslut i 39 procent av fallen förra året, för bostadssektorn är motsvarande siffra 54 procent.

Struntar i nämndens beslut

Allmänna reklamationsnämnden är ingen dömande instans, besluten är rekommendationer. Ungefär tre av fyra företag agerar dock enligt besluten. Men även här skiljer bostadssektorn ut sig. Det finns ingen statistik för helåret förra året. Men sett till första halvåret följdes totalt 73 procent av nämndens beslut. Inom bostadssektorn följdes däremot en lägre andel; 63 procent av besluten. I sin årsredovisning för 2009 skriver Allmänna reklamationsnämnden att de företag som inte följer rekommendationerna ofta är mindre bygg- eller hantverksföretag.

Klagomål hos konsumentrådgivning

På Konsument Göteborg, stadens kommunala konsumentrådgivning, delar man erfarenheten att hantverkstjänster drar på sig uppseendeväckande mycket anmälningar. Förra året fick man in 964 klagomål gällande sådana tjänster. Nu går man ut på hemsidan med att man vill ha med hantverkare i ett nätverk för att förbättra kunskapen om branschen och förebygga det höga antalet klagomål.

Kritik mot småhusbyggare

Även Konsumentverket har på senare tid haft synpunkter på verksamhet som faller inom byggsektorn. I mellandagarna presenterade verket en rapport som riktar kritik mot hur femton granskade småhusbyggare utformar sina avtal. Enligt rapporten är ett antal villkor som bryter mot lagen återkommande i företagens avtal. Det gäller exempelvis skrivningar om att konsumenten ska betala en i förväg bestämd, hög ersättning vid avbeställning. Vidare invänder Konsumentverket bland annat mot att husföretaget eller byggfelsförsäkringsgivaren ska utse besiktningsmannen, att man tar betalt för att fixa till fel under garantitiden och att man tar betalt för dröjsmål oavsett vem som orsakat förseningen. De femton granskade företagen står för ungefär 80 procent av småhustillverkningen i Sverige.

Jenny Berggren
Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Klagomål på byggsektorn

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig