info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Byggnadsarbetaren 980×240 v25

Kranföraren om olyckan: ”Det känns hårt att göra en sådan grej”

Den rutinerade kranföraren har över 40 år av mobilkranskörning utan olyckor. Men i början av maj smällde det till. Kranen tippade. Nu är olycksorsaken klar.

"Jag fick inga fysiska skador, men det känns psykiskt" säger den mycket rutinerade kranföraren. Foto: Foto: Johan Nilsson / TT

Mobilkranen välte i början av maj i samband med att några båtar vid Tosteberga hamn, några mil utanför Kristianstad, skulle sjösättas. Kranen tippade och föll över en byggnad med bland annat toaletter och duschar. Ingen person skadades.

Byggnadsarbetaren har pratat med föraren av mobilkranen. En äldre man som varit aktiv i branschen under lång tid.

– Jag började köra kran 1975 och har inte råkat ut för någon olycka. Jag är noggrann med rutiner och säkerhet, berättar kranföraren och fortsätter:

– Men olyckor kan inträffa och nu var det jag som drabbades tyvärr.

Vad hände?

– Jag vill inte gå in på några detaljer, men jag kan säga att jag hade ingen last i kroken.

Kranföraren satt i kranhytten när den tippade.

– Jag fick inga fysiska skador, men det känns psykiskt. Det känns hårt att göra en sådan här grej. Det blev visserligen bara materiella skador, men för mig är det en stor grej ändå att vara med om.

Det blev visserligen bara materiella skador, men för mig är det en stor grej ändå att vara med om

Kranföraren jobbar för kranföretaget Sven Jinert i Hässleholm. Där säger vd:n Björn Jinert att utredningen av olyckan nu är klar och att den klassas som en transportolycka och inte en lyftolycka. Han slår även fast att det är den mänskliga faktorn som ligger bakom olyckan. Kranförare hade lyft i några båtar på en plats i hamnområdet och skulle flytta kranen några hundra meter för ytterligare uppdrag.

– Det uppstod ett läge under transporten där kranföraren svängde med kranarmen samtidigt som kranen var i rörelse och svängde och då blev det en förflyttning av lasten som innebar att kranen la sig på sidan. Det fanns även ojämnheter i marken som han körde ner i samband med detta som påverkade, säger Björn Jinert.

– Kranen är godkänd för den här typen av transporter, det finns ett program som heter mobila värden, som bygger på att man kör med en begränsad hastighet och i princip på 100 procent jämn mark. I det här fallet har man på något sätt kommit ner i några ojämnheter i marken samtidigt som man gjort några hastiga rörelser och då kom kranen utanför sina lastdiagram.

I det här fallet har man på något sätt kommit ner i några ojämnheter i marken samtidigt som man gjort några hastiga rörelser

Hur hade olyckan kunnat undvikas?

– Det gäller att vara väldigt noggrann med vad man kör på för mark. Och är man minsta osäker på marken och de rörelser man ska göra i transportläget är det bäst att fälla ihop kranen helt och hållet även om den har mobila värden som gör att den är godkänd för den typen av förflyttning, säger Björn Jinert.

Gå med i Facebookgruppen Arbetsmiljö på bygget och få de senaste nyheterna i ditt flöde.

Annons
Bluebeam 250×600 v22-26 desktop

Du läser: Kranföraren om olyckan: ”Det känns hårt att göra en sådan grej”