info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Spansk byggbjässe storsatsar på svensk infrastruktur

En ny stor aktör är på väg in på den svenska marknaden. Det är spanska Rover Grupo, en familjeägd byggkoncern som sedan några år plockat åt sig utvalda infrastrukturuppdrag. ”Vi är här långsiktigt”, säger den operativa chefen.

Antonio Daban Somolinos, VD, och Eva Ekstam Wallgren, operativ chef, på Rover Grupo Sverige. Foto: ANK/Mostphotos.

När jag ska träffa ledningen för den spanska byggbjässens svenska avdelning blir jag lite förvånad. Någon dedikerad svensk webbsida finns inte, det är moderbolagets sajt som gäller, i svensk översättning. Och man sitter inte i något självuppfört skrytbygge, utan i ett kontorshotell. Men fokus ligger inte på representationen.

– Vi vill etablera oss genom våra produktionsprojekt. I nuläget har vi 30 anställda runtom i landet och då är kontorshotell den smidigaste lösningen. Rover är ett stabilt, tekniskt kompetent bolag och det är det vi vill visa upp, säger Eva Ekstam Wallgren, operativ chef på Rover Grupo Sverige.

Det var under en infoträff organiserad av svenska myndigheter som Alfredo Rodríguez, koncernchef och storägare i familjeföretaget, fick upp ögonen för den svenska marknaden. Svenskarna åkte runt och berättade om kommande infrastruktursatsningar och svensk praxis för att ragga kompetenta utförare.

– Alfredo tilltalades av de tydliga spelreglerna i Sverige: förfarande vid upphandling, kontraktsregler, hur man får och inte får betala och så vidare. Vi har ju ett fantastiskt system här med AMA, ABT, allt det där, berättar Eva Ekstam Wallgren.

Eva Ekstam Wallgren kom till Rover från NCC Berg. Foto: ANK.

Ordning och reda, således. 2017 etablerades koncernen, som specialiserar sig på infrastrukturbyggen, i Sverige. Hittills har man slutfört tre större projekt.

– Vi byggde en kilometer kaj för två nya färjelägen i Trelleborgs Hamn. I Gävle hamn uppförde vi en ny terminal, också det ett rätt stort uppdrag. Det blev klart för ett år sedan och nu i veckan installerades kranarna. Och så har vi genomfört ett projekt för Ostlänken där vi bland annat byggde sju broar.

Ytterligare två uppdrag pågår för närvarande, med Trafikverket som beställare. Man bygger två järnvägsbroar i Sollefteå och utför arbeten med bland annat gång- och cykeltunnel och kulvertar på Mälarbanan i Norrköping.

Rover är i grunden ett contract managementbolag, alltså ett företag som specialiserar sig på ledning och effektivisering av byggprocessen, snarare än på det praktiska utförandet. Det kontrakterar man lokala underentreprenörer (UE) för.

– På så sätt kan vi ägna oss åt det som är vår styrka, på tjänstemannasidan: design, projektledning, teknisk spetskompetens. Vi nischar oss på tekniskt komplicerade uppdrag där man jobbar aktivt med optimering av produktion och material.

De UE man valt att jobba med hittills är välkända namn som Zublin och Veidekke. Men kommer företaget att kräva kollektivavtal av sina UE?

– Vi ställer hårda krav i våra upphandlingar och inköpsprocesser, att alla företag vi samarbetar med håller sig till de regler som gäller. Vissa UE har valt att inte teckna kollektivavtal och då kräver vi att de säkerställer schysst lön och dubbelkollar dem genom att göra skattekontroller och sociala revisioner.

Rover Grupo är etablerade i bland annat Spanien, Polen, Colombia, Peru, Förenta Arabemiraterna, Saudiarabien och nu Sverige.

– Vi är här långsiktigt. Idag har vi en omsättning under 500 miljoner kronor i Sverige, om fem år ska det vara minst tre gånger så mycket. Men vi ska inte växa för fort. Det är viktigt att ha med sig personal, att bygga ett fungerande företag som folk vill vara anställda i.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Spansk byggbjässe storsatsar på svensk infrastruktur

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig