info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Containerbrist i svenska staden: "Byggföretagen släpper dem inte"

Ett akut underskott på avfallscontainrar har skapat problem för företag och privatpersoner i Gävle. Sedan skyfallet i staden har trycket på containrarna varit massivt.

Jakten på avfallscontainrar är stor i Gävle. Foto: Mostphotos/PreZero

Gävle drabbades i augusti av ett rekordregn och stora delar av staden stod under vatten. Sedan dess har arbete pågått med sanering och återuppbyggnad. Men att så många saneringsföretag, byggfirmor och privatpersoner behövt avfallscontainrar samtidigt är en situation som branschen inte varit beredd på.

– Det är brist på containrar i Gävle på grund av alla de här vattenskadorna. Vi hade redan mycket jobb sedan tidigare och när skyfallet kom blev det kaos. Det här var inget vi hade kunnat räkna med, man har ju alltid ett lager men inte så här stort, säger Lill Hammarström, transportledare och administratör på uthyrningsföretaget PreZero (tidigare Sita) i Gävle.

När en avfallscontainer blivit full kommer normalt uthyrningsföretaget ut och hämtar, tömmer och tar tillbaka den till sitt lager. Men nu instruerar i stället byggfirmorna uthyrningsföretagen att hämta, tömma och sedan omedelbart flytta containrarna till nästa byggarbetsplats.

– Så har det inte fungerat förut, vanligtvis när man kör ut och lämnar en container så plockar man upp en tom. Men idag släpper inte byggföretagen containrarna, de vet hur svårt det är att få tag på dem. För oss blir det både mer planering och fler körningar.

Anders Svahn, projektchef på Byggspecialisterna i Gävle, bekräftar:

– Ja, de containrar man har är man väldigt rädd om och flyttar med från jobb till jobb.

Andra firmor har fått frakta bort rivningsmaterial själva, vilket inneburit mer arbete och därmed högre kostnader för beställaren.

– Vi har inte fått tag på några containrar alls. Vi river och vid slutet av varje arbetsdag får vi köra bort avfallet med släpkärra i stället. Det blir ju extra jobb förstås men jag tror att det är många som gör så här. Samma sak med privatpersoner, de får åka flera gånger, säger Janne Martinsson, delägare på Gävle Byggteam.

Janne Martinsson, Gävle Byggteam.

Situationen kompliceras också av de nya reglerna på sopsortering som Naturvårdsverket införde i augusti 2020. Enligt dessa måste företagen sortera avfallet direkt på byggarbetsplatsen, med separata containrar för betong, trä, metall etc. Där det tidigare stod en blandad behållare behövs nu flera stycken.

Det finns avfallscontainrar att tillgå i andra delar av landet, men även där är trycket stort och att frakta så pass tunga och skrymmande föremål är dyrt.

Globalt dras branschen med större problem än just avfallscontainrar. Kina står för den absolut största tillverkningen av fraktcontainrar och enligt svenska tillverkare är det närmast omöjligt att konkurrera med deras produktionspriser. Under covid stängde kineserna ner fabrikerna där de tillverkas. Det har skapat ett glapp på en marknad som just nu har ett större behov av frakt än någonsin tidigare.

Det finns en del fabriker i Europa som tillverkar olika slags containrar, men de har å sin sida brist på stål och andra råmaterial. Priset på fraktcontainrar har mer än dubblat på ett och ett halvt år och det påverkar tillgången på alla slags byggbehållare.

Lill Hammarström vet inte hur länge till situationen kan hålla i sig.

– Ingen aning. Inte den blekaste. Säkert flera månader.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Containerbrist i svenska staden: "Byggföretagen släpper dem inte"

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig