info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Dubbel skattesmäll mot firmabilar

Efter nyår får många byggföretag betala extra tusenlappar för firmabilarna – på grund av en dubbel skattesmäll.

En hårdare mätmetod för fordonsskatt införs efter årsskiftet. Värdena för koldioxidutsläpp från bilar med fossila drivmedel kommer att bli högre, vilket gör att skatten ökar med flera tusenlappar för vissa bilar.

Många i byggbranschen väljer att köra diesel- eller bensindrivna firmabilar, eftersom utbudet av el- och hybridbilar är skralt i skåpbilsklassen.

Thomas Erixon är ägare på Storstockholms Byggservice, som inriktar sig på reparationer av försäkringsskador. Han berättar att man på företaget tänker på miljön och samåker i största möjliga mån, men att man inte kör miljöbilar på grund av att det saknas bra alternativ.

Den höjda fordonsskatten drabbar fel personer, anser Thomas Erixon.

– Skatten slår hårt. Vi blir dyrare, vilket är ett problem. Det är klart man är irriterad, säger han.

Samtidigt som fordonsskatten höjs, förändras också trängselskatten i Stockholm. Från och med den 1 januari 2020 får man betala en avgift när man åker in i eller ut ur innerstaden redan från klockan sex. Tidigare var det avgiftsfritt en halvtimme längre. Avgifterna höjs också ordentligt, särskilt i morgonrusningen: från 15 till 30 kronor mellan 6.30–07.00 och från 25 till 45 kronor mellan 07.00–07.30.

Det blir alltså en dubbel skattesmäll för Stockholmsföretagaren Thomas Erixon.

– Vi jobbar åt försäkringsbolag hos privatpersoner och kan inte styra när vi ska åka till arbetet. Vi måste jobba som vanligt, sju till fyra. Och det är då de tar extra betalt.

Resultatet blir att fakturorna bli högre, något Thomas Eriksson inte trivs med.

– Det blir en extrakostnad, även till kunden. Vi måste fakturera vidare det här, annars går det inte.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Dubbel skattesmäll mot firmabilar

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig