Kategori: Bodsnack Skapa debatt - tyck till!

Publicerad 18 oktober 2016 15:01

Kul kille: Dags för opolitiskt fack

Insändare/ Varför i dagens politiska läge inte ha ett partipolitiskt obundet fackförbund.

Vi tillhör Byggnads som är en gren inom LO förbundet som är som en ond tvilling till Sossarna på både gott och ont. Men i dagens Sverige är detta historia och bör så vara. LO får en del att säga till om när Sossarna sitter vid makten men inget inflytande när de inte sitter i regeringen. Genom att bli partipolitiskt obundet och endast driva sakfrågor kan de få inflytande oavsett vem som sitter i regeringen.

Vi borde bryta med Sossarna. Vi kan och vi borde stå på egna ben. Att Sossarna som i dagens läge inte längre är det arbetarparti som det en gång var på grund av en del orsaker såsom att tredje generationens Sossar utbildat sig till akademiker mer än att fortsätt i sina föräldrars fotspår. Tycker vårt fackförbund borde klippa navelsträngen till Sossarna. Om vi sedan fortsätter att stödja dem är ju upp till oss själva inom facket men det skall inte vara en självklarhet. Vi borde lika väl kunna stödja "Liberalerna", MP eller något annat parti som står för mänskliga rättigheter och värnar om individen och den stora massan. Om de börjar lyssna kan de föra våra frågor framåt. Det viktiga är att vår organisation står enade och slutar bakåtsträva och hänger med i samhällsutvecklingen. Året är 2016! Det är nu vi borde agera om vi inte skall fortsätta tappa i medlemsantal.

Vi måste hänga med i utvecklingen och utvecklas med den! En för alla och ALLA FÖR EN BÄTTRE FRAMTID.

Framåt KAMRATER!

Tyck till! Kommentera artikeln

Sortering av kommentarer:

Visa senaste förstVisa äldst först
  1. Det här måste va det bästa jag har läst, problemet är att de i toppen på byggnads måste bli av med sina sosse förmåner så då måste vi rensa ur hela toppen på byggnads..

    Kan bara hålla med dig Kul kille

    Vi måste hänga med i utvecklingen och utvecklas med den! En för alla och ALLA FÖR EN BÄTTRE FRAMTID.

  2. Riktigt bra skrivet. Jag har själv tänkt att länna Byggnads efter att mitt skydsombudsuppdrag på nuvarande arbetsplats upphör. Och det är enbart på grund utav kopplingen till sossarna. Det är som du skriver, det är 2016 nu och inte 1916
    Men som du skriver ett politiskt obundet fackförbund får nog en Held del "göbbar" att tänka om

  3. Fundera på den här

    Om nu tänker sig så här
    Om beskriver byggnads som ett fotbolls lag.
    Och som insändaren kul kille beskriver det så skulle man bli lätt förvirrad om vilket mål man skulle skjuta in bollen själv mål eller i motståndarens och i vilket lag spelar man då i och lojal till vilken tröja skall man spela i?.
    Det man ska och måste göra från fackligt-politisk håll är att se till att fler engagerar sig poliskt i Socialdemkraterna för att driva våra frågor .
    Och tro inte att Socialkonservativa och andra höger partier är intresserade av våra frågor.

    En som engagerat i S för Medlemmar till Medlemmar bästa.

  4. Historielöshet!
    När man läser dessa inlägg "om opolitiskt fack" förstår man Hur dåligt det står till med historien hos dessa killar som har skrivit här. Utom Dennis Nilssons sista inlägg.

    De andra verkar tro att Socialdemokraterna är något som katten släpat in. När det i själva verket är dom vi har att tacka för det välståndet vi under många år har kämpat oss till. Närmare bestämt från slutet av 1920-talet och fram till nu.

    Nej nu är det bara Åkessons rasistparti som hägrar för många här. Eller i bästa fall högerpartiet Moderaterna. Solidaritet med andra både här hemma och i andra länder verkar inte finnas längre.

    Jag kan inte annat än att rekommendera er vilsegångna själar att läsa på om vår historia från 1920-talet och fram till nu. Då ska ni finna att det är just Sossarna som vi kan tacka för att vi har det ganska bra idag. Visserligen med höga skatter. Men med dessa skatter får vi hjälp när vi behöver den.
    Börja med att läsa Mobergs romansvit om In och utvandrarna.

  5. Varför kan du inte förstå att det finns folk med andra åsikter än dina Sten. Att arbetarna vill inte rösta på Socialdemokraterna längre har grund i nånting helt annat än historielöshet. Det är inte arbetarpartiet längre. Jag tycker inte heller att politisk bunden facket är bättre än obunden. Inte heller utesluta våra egna pga de röstar på andra partier är en bra lösning. Byggarbetarna borde hålla ihop. Det fanns, finns och kommer att finnas människor med olika åsikter inom byggbranschen. Som i alla andra branscher. Och innan du gör en påhopp på mig så ska du veta att jag är inte en Sverigedemokrat. Inte heller moderat för den delen.

  6. Jag är väl medveten om att alla inte håller med mig i det jag skriver. Min avsikt är just att skapa en debatt i kring frågan då den är så infekterad inom LO och i mitt eget fackförbund. Man får ogärna kritisera eller tycka olika. Jag tror att vi behöver våga diskutera frågor som är lite obekväma för att få en förändring till det bättre sen får man tycka olika. Utan diskussion och våga vara självkritiska så blir det svårt att utvecklas. Det viktiga är att vi står enade i kampen. och för allas lika värde!

  7. Vi är det mest solidariska landet i världen både här hemma och utomlands,finns en del som vill förnedra Åkesson,men finns betydligt fler som vill dela hans åsikter,kan det bero på att en stor del av svenska folket anser att gänget Löfven misslyckats i vissa frågor !

  8. Micke: Varför måste jag förstå och hålla med om det du och andra skriver här? Jag kommer alltid att hävda min rätt att ha egna åsikter.

    Om inte S är arbetarpartiet längre som du skriver så ställer jag frågan till dig: Vilket parti är då enligt dina grumliga SD-åsikter arbetarpartiet?
    Det ska bli spännande att läsa ditt svar Micke?

    Sedan detta som du skriver att medlemmar blir uteslutna för att de röstar på andra partier. Hur vet du det? De enda jag vet blivit uteslutna har suttit på förtroendeuppdrag. Att då rösta emot sitt eget parti är väl lite konstigt?

  9. Mina grumliga SD åsikter? Diskutera med dig som att prata med en vägg! Och jag tycker inte att det finns en ända arbetarparti i Sverige i dagens läge. Men det finns gott om folk som dig. Som kan inte ens läsa och förstå vad andra skriver. För du ser bara det du vill se. EOT

  10. Gott om folk finns det ont om Micke! Iaf sådana som har något vettigt att skriva här. Enligt dig finns det inte ett enda arbetarparti i vårt land. Kan du förklara för mig hur ett arbetarparti ska vara enligt dig?
    Du påstår att jag inte kan läsa och förstå. Det just för att jag förstår som jag opponerar mig mot dig och dina åsikter. Tyvärr så är du inte ensam här med dessa åsikter. Ni fortsätter med att hylla Åkessons rasistparti.
    Vi har tidigare haft liknande partier som kört med sitt enfaldiga och förenklade budskap. Minns du Ny Demokrati? Det partiet "dansade en sommar" för att sedan tyna bort.

  11. Du kan jätte gärna hitta inlägg där jag hyllar SD. Minns inte att jag skrev en ända. För jag är inte en SD-are. Jag är kanske tom den ända invandrare som brukar skriva här då och då. Men det kommer säkert inte stoppa dig från att kalla mig för rasist eller grumlig SD-are. Vet inte om du vet vad CETA står för. Sverige lik alla andra EU länder har röstat igenom avtalet med Canada. TTIP kommer säkert igenom oxå. Går såna avtal igenom då kan man undra om det finns en ända arbetarparti i hela EU.

  12. Micke är en riktig bakåtsträvare! Han är livrädd för förändringar. Nu sist handelsavtalet med Canada som nu är klart. Ett bra avtal som visar att vårt lilla land är med på banan.
    Jag har inte kallat dig för rasist. Dina åsikter om att inte godkänna detta avtal är precis det som dessa bakåtsträvare inom SD vill ha. De vill isolera vårt land i sin rädsla för "utlänningar".

    Huruvida du sympatiserar med SD eller ej kan inte jag veta. Men dina åsikter är misstänkt lika vad detta parti står för. Nämligen att i sin rädsla för att vi ska få in flera "utlänningar" isolera vårt land från den omvärld som vi så väl behöver samarbeta med.

  13. Juste, du känner inte mig. Då är det konstig att du sätter "SDare" stämpel på mig. Förstår du skillnad på inte gilla och vara livrädd?
    Varför varje av dina inlägg måste handla om solidaritet, utlänningar och invandrare.
    Vad har det med CETA eller TTIP och göra?
    Du kan tycka att avtal med Canada är bra. Jag ser inte det som positiv förändring.
    Avtal som tillåter korporationer och stora bolag stämma andra länder är inte bra. Det ända CETA och TTIP kan leda till är att rika kommer ha ännu mer.
    Och det är just det som är problemet. Politiker i dagens läge representerar mer och mer rika, deras intresse, stora bolag och dess vinst.
    Varför Byggnads (och hela 6F) kritiserar CETA och TTIP? Menar du att fackförbundet har nånting emot utlänningar?
    Du är ute i skogen Sten. Du har målat dig i ett hörn. Gå ut därifrån.

  14. Jag har bara konstaterat att du Micke mfl här verkar tro att SD är räddningen från det mesta. Det kan man läsa sig till. Om detta avtal är bra eller dåligt får framtiden utvisa. Men jag är inte rädd för för förändringar och "utlänningar" som många här verkar vara.
    Någon "stämpel" har jag inte satt på dig. Men visst är du och dina gelikar rädda för förändringar som innebär att vi visar solidaritet med andra folk? Ni tror då att ett rasistparti (SD)är räddningen och lösningen på det mesta. Nu går jag in i skogen igen :) Men kommer ut igen och kommer att vara en nagel i ögonen på dig och dina gelikar så fort jag ser något jag inte gillar.

  15. Ja du Sten, inte fan är socialdemokraterna räddningen för Sverige, dom tog bort arbetarpartiet i namnet och blev ett feministiskt kalle anka parti.

  16. Ja du yoe!
    Varför vågar du inte visa dina kort? Jag menar ditt namn? Om inte S är räddningen som du skriver. Vilka ska då rädda oss yoe?

    Ett svar vore kul. Men ni går som katten kring het gröt och vågar inte löpa linan ut och berätta var räddningen finns. Men du är i "gott sällskap".

    Sign Micke är lika feg han. Jag har frågat vad han vill ha för arbetarparti. Men ännu har jag inte sett något svar från honom heller.

  17. Ja du yoe!

    Kan ingen då tala om här vad för parti som är ett arbetarparti nu? Jag har frågat flera gånger men får inget svar. Varför kan ni inte snacka ur skägget? Jag kan gissa mig till svaret. Men vill ha det från er NU! Är ni fega eller vad beror det på att ni inte vågar skriva här vilket parti ni tillbedjer. Tacka vet jag denna logga http://www.socialdemokraterna.se/Vart-parti/Var-historia/Rosens-historia/

  18. Dagens enda parti som står bakom LO:s ideologi är V.
    Fortsätter denna högersväng inom byggarbetarna så är nog det bästa att facket slutar räkna på jobben. Låt alla dessa högerälskare se hur lönekuvertet ser ut då.

  19. En annan Micke. Så klart har du rätt. Men tycker du att S är inte längre arbetarparti då måste du akta dig. Sten tycker nog att alla som röstar inte på Socialdemokraterna är SDare och läser avpixlat. Dessutom är Jonas partiet den ända som vill inte fortsätta med sänkningar av löner för kvinnodominerade yrke inom vård och städ mm.

  20. SAC är ett partipolitiskt fackförbund som funnits sen 1910.

  21. Micke skriver något rätt konstigt. Han påstår att en del partier vill sänka löner? Var har du hittat dessa påståenden Micke? Här i vårt land sköts löneförhandlingarna av två parter. Våra partier lägger sig inte i lönesättningar. Iaf inte på det sättet som du påstår Micke.

Skriv en egen kommentar

  • Skriv kort! Korta texter lockar fler att läsa (Om du vill skriva en längre debattartikel: klicka på "Bodsnack" i topmenyn, sedan på "Skapa ny debatt".

För att du ska få publicera en kommentar måste du läsa och godkänna vårt regelverk för artikelkommentarer

Webbreporter

Tipsa Kaj Söderin!

Kaj Söderin
010-6011036
072-2348469
Skicka e-post

Lönelyft för golvläggarna

Tidlön upp. Ackordet upp. Här siffror för golvläggarna sista kvartalet 2016.

Finns det språkproblem på ditt jobb?

Finns det språkproblem på ditt jobb?

Svarsalternativ Antal röster
Ja, det förekommer 556
Nej, absolut inte 99

Tigern som ryter högst

Tigersågar/ Tyngst vinner, när bygglaget utser bästa tigersågen. Samtidigt avslöjar vårt test stora skillnader i hur mycket maskinerna vibrerar.

Tester

Knivar, knäskydd, hammare, vattenpass, skruvdragare, lasermätare....Byggnadsarbetaren testar dina verktyg på bygget.

Arbetsmiljö

Har du rätt skyddsutrustning? Läs Byggnadsarbetarens artiklar om arbetsmiljö.

Annonsera

Med en annons i Byggnadsarbetaren når du både yrkesarbetare och chefer i branschen. Kontakta Acke Stenquist, Stenquist Försäljning AB.
Mejl: acke@sqfab.se
Telefon: 076-781 52 22.
Klicka här för mer info om priser, utgivningsdagar och målgrupp.
Välkommen!

  • Läs om byggnadsarbetarnas egna smarta uppfinningar som gör byggjobbet lättare.

  • Har du själv uppfunnit en bra grej? Tipsa Byggnadsarbetaren, ring 010-601 10 33, eller mejla: red@byggarb.se