info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

"Som att bli sparkad på"

Wictor Söders tidigare godkända arbetsskada började plötsligt ifrågasättas av Afa Försäkring och ersättningen drogs in. Nu riktar Byggnads hård kritik mot handläggningen av svåra arbetsskador.

Snickaren Wictor Söder, 32, fick en neurologisk ryggskada och förlorade känseln i båda benen efter en allvarlig fallolycka i arbetet 2013. Byggnads anser att de mest utsatta, det vill säga den grupp som Wictor tillhör, får vänta alltför länge på beslut.
– Afa bromsar och begär in mer papper. Ärendena dras i långbänk. Jag måste ringa och stöta på gång på gång. De hör inte av sig. Wictor fick vänta ett halvår. Andra har fått vänta i över ett år. Det är oacceptabelt, säger Christer Roos, ombudsman och försäkringsansvarig inom Byggnads.

”Anställ fler handläggare”

Han är kritisk mot de långa handläggningstiderna och vill se en rejäl satsning på de svårast skadade.
– De borde anställa fler handläggare på Afa. Det är inte bra för rehabiliteringen att de drabbade ska behöva oroa sig för sin ekonomi så länge.
Wictor har fått bestående funktionsnedsättningar och tvingas ta värktabletter varje dag. Han kan inte lyfta, inte böja sig, inte sitta eller stå mer än korta stunder och måste kontinuerligt träna för att hans tillstånd inte ska försämras.

Vill du läsa fler liknande artiklar? Gå med i Facebookgruppen ”Dina försäkringar på bygget”.

”Kändes som de sparkade på mig”

– Afa ville göra en ny bedömning trots att jag redan fått en godkänd arbetsskada. De hävdade att jag var sjukskriven på grund av andra orsaker, när jag behövde göra ett uppehåll i mina omskolningsstudier och koncentrera mig på rehabiliteringen. Det kändes som de sparkade på mig när jag redan låg ner. Det var jobbigt, säger Wictor.
Det var förra sommaren som Wictor Söder fick besked om att Afa planerade att göra en ny utredning av hans arbetsskada. Därefter drogs den kompletterande inkomstersättningen på cirka 10 000 kronor i månaden in. Det berodde på att Försäkringskassan hade startat en ny sjukskrivningsperiod och Afa ville då utreda kopplingen till arbetsskadan på nytt.
– Först efter ett halvår fick jag tillbaka ersättningen från Afa, säger Wictor.

”Kan ej kommentera enskilda fall”

AFA Försäkring kan inte kommentera enskilda fall, men Linda Harling, presskommunikatör på Afa, svarar: ”Vi får årligen in drygt 360 000 nya ärenden …Hur lång tid ett ärende tar beror dels på hur lång tid det tar att få in svar från arbetsgivare och Försäkringskassan … vårt mål är att kunden ska få beslut inom 30 dagar … 70 % av de fall som kommer in hanteras under den första månaden … 2015 var det ca 200 som fick vänta längre än sex månader på beslut. Men dessa fall är också de mest komplexa”.

Byggnads inte nöjda

Christer Roos från Byggnads är inte nöjd med Afas svar.
– De 70 procent som hanteras inom en månad är lätta arbetsskadefall. Min kritik gäller hanteringen av de svårast skadade, säger han. Byggnads och fackförbundet Målarna tänker vända sig till LO och kräva att LO agerar för att få Afa att korta handläggningstiderna för den här gruppen av arbetsskadade.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: "Som att bli sparkad på"

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig