info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Nej!!! Vem betalar kundens skador?

Ibland går jobbet rejält snett. Saker går sönder. Vi reder ut vad som gäller när du som hantverkare pajar grejer i folks hem.

Det är pinsamt att begå ett misstag. Att råka ha sönder inredning eller prylar hos kunden. Men även om den pinsamma känslan gör att du känner dig skyldig, så är juridiken solklar när det gäller vem som ska stå för kostnaden: det är arbetsgivaren. Den som driver företag och har anställda, ska alltid ha en försäkring som täcker skador som kan uppstå i verksamheten. Olyckshändelser med materialskador ska ses som en kostnad bland övriga kostnader i företaget.

Tips:

  • Fråga alltid din arbetsgivare om det finns en ansvarsförsäkring som täcker skador.
  • Om du kommer hem till en kund som har saker som står i vägen, hjälp kunden att plocka undan.
  • Din arbetsgivare måste prissätta jobbet rätt. Det ska ges tid till täckning av ytskikt, inredning, och tid till eventuell förflyttning av möbler och inredning.
  • Din arbetsgivare ska ge tydlig information till kunden i god tid innan jobbet påbörjas så att kunden hinner flytta värdefulla föremål.
  • Var noga med att följa branschrekommendationerna för hur jobbet ska utföras. Om arbetsgivaren vill att du ska ta en genväg – våga ifrågasätta.
  • Berätta omedelbart för kunden om något går sönder. Skadan blir mycket större om den upptäcks i efterhand och kunden förstår att du försökt dölja den.
  • Det finns inga regler i kollektivavtalen om detta. Reglerna finns i skadeståndslagen 3:1 och 4:1.
    Källa: Byggnads jurister, Uppsats i Handelsrätt, Uppsala universitet.

Läs: Toastolen sprack sönder

Då riskerar du att få betala:

  • -Om du druckit alkohol och råkar ha sönder något gäller inte försäkringen.
  • -Om du begått ett brott och medvetet orsakat skador som drabbar kunden.
  • -Om din arbetsgivare saknar ansvarsförsäkring, eller om den inte täcker skadan, och arbetsgivaren samtidigt är bankrutt och kunden är väldigt drabbad, kan ditt ansvar som anställd bedömas strängare – ifall det blir en rättssak av det hela.

Källa: Byggnads jurister, Uppsats i Handelsrätt, Uppsala universitet.

Läs mer: Snickaren råkade förstöra finbordetLäs mer: Om juridiken som styr arbetsgivarens ansvar

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Nej!!! Vem betalar kundens skador?

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig