info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Kranförarlön het fråga även i Norge

Kranföraren Magnus Fridh berättade förra veckan om hur han tar del av ackordet på ett bygge i Norge. Men enligt norska facket hamnar kranförare även där utanför när lönen sätts.

Det norska byggfacket tampas med samma fråga som är en het potatis inför avtalsrörelsen 2017 i Sverige; maskinförare som hamnar utanför ackordet. Vi skrev förra veckan om tornkranföraren Magnus Fridh som stortrivs i Norge, där han får ta del av ackordet. I Sverige tjänade han i stället 30 kronor mindre i timmen än dem han servade med kranen. Men alla kranförare i Norge har inte samma situation som Magnus Fridh.

”De har sin timlön”

– Vår överenskommelse säger att kranföraren ska ha samma som ackordslaget, men hans timmar räknas inte in, säger visserligen Petter Vellesen på det norska fackets avdelning Oslo Bygningsarbeiderforening.
Men detta gäller bara den som är anställd i samma företag som det övriga laget. Också den som kommer till bygget via ett rent bemanningsföretag omfattas eftersom de ska likabehandlas.
– Men om föraren kommer från ett företag som inte hyr ut kranförare, utan hyr ut en kran med chaufför. Då blir saken en annan, och det har vi ingen lösning på. Det har inte varit någon tvist på, säger Petter Vellesen.
Så där är det som i Sverige, att de sitter med en lägre timlön?
– De kan också sitta med en högre, de har sin timlön.

Vill driva tvist

Situationen är alltså densamma som i Sverige, den som kommer in via ett maskinföretag får timlön. I Sverige har det inneburit betydligt lägre löner för kranförarna än för laget. I Norge har Petter Vellesen inte sett det mönstret. Men fackets inställning är ändå att även kranförare från maskinföretag ska ha samma ackord som övriga. De skulle vilja ha ett fall att driva som tvist, för att se om det norska avtalets regler kan sägas omfatta dessa kranförare.

”Väldigt negativ utveckling”

Petter Vellesen konstaterar att det tills ganska nyligen var absolut vanligast att kranförarna var anställda direkt i byggföretagen, att avtalet är från en tid då man utgick från att det var så. Men under de senaste fem, sex åren har det blivit allt vanligare att i stället ta in förare från andra företag.
– Det har varit en väldigt negativ utveckling.
Det är samma utveckling som i Sverige, där få kranförare i dag är anställda direkt i byggbolagen. Petter Vellesen menar att det kan innebära en säkerhetsrisk då otryggare anställningar kan göra det svårare att säga nej till ett extra lyft.
I Sverige har arbetsgivarsidan i stället lyft fram ackord för kranförare som en säkerhetsrisk, utifrån argumentet att de inte ska jobba under sådan tidspress.


Läs mer
”Inte bara frågan om mer betalt”
”Vi kör säkrare med ackord”
”Är på byggen hela tiden”
Maskinförare kan få stort lönelyft

Jenny Berggren
Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Kranförarlön het fråga även i Norge

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig