info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

På uppdrag med betongpumpsbilen

Tidiga mornar, en hel del övertid, men omväxlande och flexibelt. Häng med betongpumpsmaskinisten Jens Carlsson under ett arbetspass i Uppsala.

04.40

Betongpumpsmaskinisten Jens Carlsson stiger upp och äter frukost. Han bor med sin flickvän i Alunda några mil utanför Uppsala och åker hemifrån 40 minuter senare.

06.00

Jens Carlsson är på plats på betongfabriken i Uppsala, där han startar maskinen, byter om och kollar att allt fungerar. Kvällen innan har han fyllt på vatten i tanken och tankat bilen så att allt ska vara klart.

06.30

Jens kommer fram till Rosendal, ett Peab-bygge där det byggs bostadsrätter, utanför Uppsala. Jens börjar med att fälla ut stödbenen från betongpumpsbilen och styr med radiolådan för att placera dem rätt. Det är viktigt att det är plant på marken.
– Det får inte skilja mer än tre grader, säger Jens Carlsson och tittar ner på radiolådans display.Han styr med radiolådan för att veckla ut masten och han måste samtidigt se till så att han inte slår i den närliggande kranen. Jens smörjer också in baljan på betongpumpsbilen med formolja, eftersom inte betongen ska fastna.

07.00

Nu anländer betongen som tippas ut från
betongbilen ner i baljan på betongpumpsbilen. Sedan pumpas betongen ut i masten och Jens åker bygghissen upp till taket, där betongarbetarna Pekka Vesa, Peter Johansson och Kristoffer Mattsson står och väntar. Jens känner dem sedan tidigare och har träffat dem på flera andra jobb.

07.55

–  Ska du börja om eller fortsätter du uppåt? hojtar Jens Carlsson till Pekka Vesa.För betongpumpsmaskinisten är det viktigt att hela tiden ha kontakt med betongarbetaren som håller i slangen.
– Jag måste hela tiden ligga steget före honom och måste kunna läsa hans kroppsspråk, säger Jens.

08.10

– Stoppa bilarna och skicka hem dem, ropar arbetschef Eric Nohldén.
Det är för mycket vatten i betongen och den rinner längs med den gjutna formen. Nervositeten sprids bland byggnadsarbetarna. När gjutningen stannar upp är det risk att det blir ojämnheter.
– Det är sällan de skickar hem en betongbil. På fabriken tillsätter de bindningsmedel för att betongen ska bli fastare, säger Jens.
Jens Carlsson är anställd av Swerock och företaget äger också en betongfabrik i Uppsala. Det är lätt att han som betongpumpsmaskinist hamnar mellan stolarna.  
– Jag får ingen skit eller så, men jag får höra en del. Jag blir ju som en representant för företaget.

09.00

Fikarast. Flera av byggnadsarbetarna lämnar arbetsplatsen för att gå på rast, men tre betongarbetare måste jobba för att få ut den nya betongen. Pekka Vesa håller i slangen, Peter Johansson går efter med lasern och Kristoffer Mattsson slodar för att det ska blir jämnt. Jens Carlsson fortsätter att styra med radiolådan. Ibland hinner Jens ta några minuters rast, ibland inte.
– I bästa fall kommer någon ut med en macka och en kopp kaffe. På vintern går jag in i hytten för att värma mig och planera jobbet.

09.30

Den nya betongen har kommit. Den är bättre, men inte helt bra.
– Det är svårt med separationen. Nu rinner betongen ut i våningen under och blir inte så kul rengöring efteråt, konstaterar Peter Johansson.
Peab har fått uppdrag att bygga 344 lägenheter i området Rosendal. På byggnadens takterrass kommer det att bli en 200 meter lång löparbana och det kommer att finnas restaurang, affär och gym i huset.
– Pekka, vad skulle du säga om att köpa en lägenhet högst upp i kåken? frågar Jens.

09.35

– Ta det här någonstans, upplyser Pekka.Den sista betongbilen har anlänt och betongarbetarna försöker hitta platser, där man kan lägga ut den sista rinnande betongen.
När det är klart trycker Jens på en knapp på radiolådan och en signal går ner till betongbilen att betongen är slut. Det tar ungefär ett år innan man har full kontroll över radiolådan.
– Nu sitter det i ryggmärgen, konstaterar Jens efter 16 år i yrket.

09.45

Den sista betongen har tryckts ut och Jens åker bygghissen ner igen. Nere på marken torkar han bort betongstänk från stödbenet på betongpumpsbilen. Han för masten till betongbilen och låter det sista av betongen rinna ner. Sedan trycker han in en tvättsvamp i masten, spolar vatten och trycker in ytterligare en tvättsvamp. Svamparna rengör masten.

10.05

Den 56 meter långa masten viks ihop och stödbenen fälls in. Jens kollar att vattnet gått till baljan. Om allt har gått som det ska har tvättsvamparna kommit ner till baljan.

10.30

Jens åker till fabriken där rengöringen tar vid. Rengöringen tar mellan 30 och 40 minuter. Han äter lunch innan nästa uppdrag börjar klockan 13.00.

Jens Carlsson: Plus och minus jobbet

+ Det är varierande och flexibelt. Jag gör samma saker, men träffar ändå nya människor.
+ Arbetstiderna är mellan kl. 06.00 och 15.00, men ibland slutar jag tidigare. Då finns tid att uträtta ärenden.
+
Det är socialt. Jag träffar människor ute på byggena, i fabriken och på verkstaden.

Arbetet är flexibelt, men du kommer inte hem förrän det är klart. Det kan exempelvis hända något med din kollegas maskin som gör att det blir övertid.
På vintern är det kallt att stå ute. Jag rör mig inte lika mycket som de andra betongarbetarna och fryser lättare.
Det är ett ensamarbete, utan nära arbetskamrater.

Vad gör en betongpumpsmaskinist?
Kör betongpumpsbilen till byggarbetsplatsen där gjutningen ska äga rum. Kan manövrera en betongpumpsbil och styra med radiolådan så att betongen kommer rätt vid gjutningen.

Vad tjänar man?
För en fullbetald betongpumpsmaskinist är grundlönen 33 000 kronor i månaden. Med diverse övertid och tillägg är snittlönen ungefär 35 000 till 40 000 kronor i månaden. Tillägg utgår bland annat för storlek på pumpen, om du använder slang, om det är fler jobb per dag.

Hur många finns det?
Cirka 350 stycken i Sverige. Det finns tre stora företag Swedrock, Betongindustri och Thomas betong.

Hur ser arbetsmarknaden ut?
Det är relativt gott om jobb för betongpumpsmaskinister som har yrkesbevis.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: På uppdrag med betongpumpsbilen

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig