Publicerad 29 januari 10:20

Missnöje med hantverkare

Vanligaste konsumentklagomålet

Hantverkstjänster är de tjänsteköp som leder till flest klagomål, enligt Konsumentverket. Nästan ett av tio klagomål till kommunala konsumentvägledningar gäller sådana köp.

Konsumentverket konstaterar att hantverkartjänster legat högst på klagotoppen ända sen man började göra mätningarna för tio år sedan. 9,4 procent av klagomålen som kommunernas konsumentvägledare tog emot förra året gällde hantverkartjänster, närmare bestämt reparation och underhåll av bostad. På andra plats kommer klagomål på mobiltelefoni, 5,6 procent av klagomålen gällde detta.
Allra mest stack hantverkartjänsterna ut i Stockholms län där hela 15,7 procent av klagomålen gällde sådana köp.


Läs mer

Så undviker du kundernas missnöje

Lista: Så många klagade på hantverkare i ditt län

Enligt Konsumentverkets sammanställning gäller missnöjet vanligen att tjänsterna blivit dyrare, att de tog längre tid eller inte blev utförda på det sätt som konsumenten trodde var överenskommet. Klagomål till konsumentvägledarna leder inte i sig till någon prövning som ger den ena eller andra rätt. Kommunerna erbjuder konsumenterna vägledning i olika utsträckning och har alltså registrerat när de tagit emot samtal som gällt missnöje inom olika områden.

Tyck till! Kommentera artikeln

Läs mer

Sortering av kommentarer:

Visa senaste förstVisa äldst först

Det finns inga kommentarer till den här artikeln ännu. Tyck till!

Skriv en egen kommentar

  • Skriv kort! Korta texter lockar fler att läsa (Om du vill skriva en längre debattartikel: klicka på "Bodsnack" i topmenyn, sedan på "Skapa ny debatt".

För att du ska få publicera en kommentar måste du läsa och godkänna vårt regelverk för artikelkommentarer

Tema: Arbetsmiljöverket

Läs mer

Tornkranföraren Magnus Fridh tar del av ackordet i Norge och menar att arbetet blir säkrare när kranföraren ingår i laget.

Tema: HALLÅ DÄR

LÄS MER

Nya höjder för TBM-ackordet

Lönesnittet för TBM-gruppen på ackord fortsätter uppåt. Tidlönen ligger 25 kronor lägre

Webbreporter

Tipsa Jenny Berggren!

Jenny Berggren
010-601 10 27
070-664 49 00
Skicka e-post

Frågan

Känner du arbetsglädje

Känner du arbetsglädje

Svarsalternativ Antal röster
Nej, absolut inte! 27
Ja, det gör jag! 23
Tester

Knivar, knäskydd, hammare, vattenpass, skruvdragare, lasermätare....Byggnadsarbetaren testar dina verktyg på bygget.

Avtal 2016

Senaste nytt om avtalsfajten 2016.

Arbetsmiljö

Har du rätt skyddsutrustning? Läs Byggnadsarbetarens artiklar om arbetsmiljö.

Krysset

Löser du korsord? Här finns Byggnadsarbetarens senaste kryss. Här finns också lösningarna.

Annonsera

Med en annons i Byggnadsarbetaren når du både yrkesarbetare och chefer i branschen. Kontakta Acke Stenquist, Stenquist Försäljning AB.
Mejl: acke@sqfab.se
Telefon: 076-781 52 22.
Klicka här för mer info om priser, utgivningsdagar och målgrupp.
Välkommen!

  • Läs om byggnadsarbetarnas egna smarta uppfinningar som gör byggjobbet lättare.

  • Har du själv uppfunnit en bra grej? Tipsa Byggnadsarbetaren, ring 010-601 10 33, eller mejla: red@byggarb.se