Publicerad 29 januari 10:20

Missnöje med hantverkare

Vanligaste konsumentklagomålet

Hantverkstjänster är de tjänsteköp som leder till flest klagomål, enligt Konsumentverket. Nästan ett av tio klagomål till kommunala konsumentvägledningar gäller sådana köp.

Konsumentverket konstaterar att hantverkartjänster legat högst på klagotoppen ända sen man började göra mätningarna för tio år sedan. 9,4 procent av klagomålen som kommunernas konsumentvägledare tog emot förra året gällde hantverkartjänster, närmare bestämt reparation och underhåll av bostad. På andra plats kommer klagomål på mobiltelefoni, 5,6 procent av klagomålen gällde detta.
Allra mest stack hantverkartjänsterna ut i Stockholms län där hela 15,7 procent av klagomålen gällde sådana köp.


Läs mer

Så undviker du kundernas missnöje

Lista: Så många klagade på hantverkare i ditt län

Enligt Konsumentverkets sammanställning gäller missnöjet vanligen att tjänsterna blivit dyrare, att de tog längre tid eller inte blev utförda på det sätt som konsumenten trodde var överenskommet. Klagomål till konsumentvägledarna leder inte i sig till någon prövning som ger den ena eller andra rätt. Kommunerna erbjuder konsumenterna vägledning i olika utsträckning och har alltså registrerat när de tagit emot samtal som gällt missnöje inom olika områden.

Tyck till! Kommentera artikeln

Läs mer

Sortering av kommentarer:

Visa senaste förstVisa äldst först

Det finns inga kommentarer till den här artikeln ännu. Tyck till!

Skriv en egen kommentar

  • Skriv kort! Korta texter lockar fler att läsa (Om du vill skriva en längre debattartikel: klicka på "Bodsnack" i topmenyn, sedan på "Skapa ny debatt".

För att du ska få publicera en kommentar måste du läsa och godkänna vårt regelverk för artikelkommentarer

Tema: LO-kongressen

Byggnads vill ha bättre avtalsförsäkringar för arbetsskadade och att avtalspensionen ska ge mer pengar. Flera motioner om detta har lämnats in till LO-kongressen, som börjar idag fredag.

Jonas Eriksson, platschef på Södra Cell Värö, säger att han skulle beskriva arbetsmiljön på fabriken som bra. Han känner inte igen oron som beskrivs för Byggnadsarbetaren.

Webbreporter

Tipsa Jenny Berggren!

Jenny Berggren
010-601 10 27
070-664 49 00
Skicka e-post

Avtal 2016

Senaste nytt om avtalsfajten 2016.

Brukar du hjälpa vänner att bygga i sommar?

Brukar du hjälpa vänner att bygga i sommar?

Svarsalternativ Antal röster
Nej, absolut inte 7
Ja, visst gör jag det 3
Tester

Knivar, knäskydd, hammare, vattenpass, skruvdragare, lasermätare....Byggnadsarbetaren testar dina verktyg på bygget.

Arbetsmiljö

Har du rätt skyddsutrustning? Läs Byggnadsarbetarens artiklar om arbetsmiljö.

Stor löneskillnad bland plattsättarna

Nästan 50 kronor. Så stor är löneskillnaden mellan plattsättare på ackord och tidlön.

Krysset

Löser du korsord? Här finns Byggnadsarbetarens senaste kryss. Här finns också lösningarna.

EU-granskning

Tolv byggarbetare från de nya EU-länderna har dött i arbetsplatsolyckor i Sverige sedan 2004, men omkring hälften av dem, är osynliga i statistiken. Läs alla artiklar här.

Annonsera

Med en annons i Byggnadsarbetaren når du både yrkesarbetare och chefer i branschen. Kontakta Acke Stenquist, Stenquist Försäljning AB.
Mejl: acke@sqfab.se
Telefon: 076-781 52 22.
Klicka här för mer info om priser, utgivningsdagar och målgrupp.
Välkommen!

  • Läs om byggnadsarbetarnas egna smarta uppfinningar som gör byggjobbet lättare.

  • Har du själv uppfunnit en bra grej? Tipsa Byggnadsarbetaren, ring 010-601 10 33, eller mejla: red@byggarb.se