Publicerad 29 januari 2016 10:20

Missnöje med hantverkare

Vanligaste konsumentklagomålet

Hantverkstjänster är de tjänsteköp som leder till flest klagomål, enligt Konsumentverket. Nästan ett av tio klagomål till kommunala konsumentvägledningar gäller sådana köp.

Konsumentverket konstaterar att hantverkartjänster legat högst på klagotoppen ända sen man började göra mätningarna för tio år sedan. 9,4 procent av klagomålen som kommunernas konsumentvägledare tog emot förra året gällde hantverkartjänster, närmare bestämt reparation och underhåll av bostad. På andra plats kommer klagomål på mobiltelefoni, 5,6 procent av klagomålen gällde detta.
Allra mest stack hantverkartjänsterna ut i Stockholms län där hela 15,7 procent av klagomålen gällde sådana köp.


Läs mer

Så undviker du kundernas missnöje

Lista: Så många klagade på hantverkare i ditt län

Enligt Konsumentverkets sammanställning gäller missnöjet vanligen att tjänsterna blivit dyrare, att de tog längre tid eller inte blev utförda på det sätt som konsumenten trodde var överenskommet. Klagomål till konsumentvägledarna leder inte i sig till någon prövning som ger den ena eller andra rätt. Kommunerna erbjuder konsumenterna vägledning i olika utsträckning och har alltså registrerat när de tagit emot samtal som gällt missnöje inom olika områden.

Tyck till! Kommentera artikeln

Läs mer

Sortering av kommentarer:

Visa senaste förstVisa äldst först

Det finns inga kommentarer till den här artikeln ännu. Tyck till!

Skriv en egen kommentar

  • Skriv kort! Korta texter lockar fler att läsa (Om du vill skriva en längre debattartikel: klicka på "Bodsnack" i topmenyn, sedan på "Skapa ny debatt".

För att du ska få publicera en kommentar måste du läsa och godkänna vårt regelverk för artikelkommentarer

Tema: Hallå där...
Tema: Rasolyckan i Ludvika

Webbreporter

Tipsa Katarina Connheim!

Katarina Connheim
010-601 10 33
070-627 60 84
Skicka e-post

Ett par kronor upp för TBM

Bra start på året för ackordsgängen.

Ska du jobba i juli?

Ska du jobba i juli?

Svarsalternativ Antal röster
Ja, det ska jag 82
Nej, då har jag semester 57

Bodsnack!

Mera bodsnack

Tigern som ryter högst

Tigersågar/ Tyngst vinner, när bygglaget utser bästa tigersågen. Samtidigt avslöjar vårt test stora skillnader i hur mycket maskinerna vibrerar.

Tester

Knivar, knäskydd, hammare, vattenpass, skruvdragare, lasermätare....Byggnadsarbetaren testar dina verktyg på bygget.

Arbetsmiljö

Har du rätt skyddsutrustning? Läs Byggnadsarbetarens artiklar om arbetsmiljö.

Annonsera

Med en annons i Byggnadsarbetaren når du både yrkesarbetare och chefer i branschen. Kontakta Acke Stenquist, Stenquist Försäljning AB.
Mejl: acke@sqfab.se
Telefon: 076-781 52 22.
Klicka här för mer info om priser, utgivningsdagar och målgrupp.
Välkommen!

  • Läs om byggnadsarbetarnas egna smarta uppfinningar som gör byggjobbet lättare.

  • Har du själv uppfunnit en bra grej? Tipsa Byggnadsarbetaren, ring 010-601 10 33, eller mejla: red@byggarb.se