info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Fartfyllt uppdrag

När Kolmården satsar på monsterbergbana i trä, väljer man att jobba med de bästa. Flera av de brittiska och nordirländska specialsnickare som just nu reser Wildfire i östgötaskogarna är världsrekordhållare.

Sektionen kommer svävande högt ovanför träden för att snart långsamt sjunka ner mot de formgjutna betongplintarna som ska bli deras fundament. Sett från marken liknar den en gigantisk blomspaljé i trä.
Krandirigenten Kelly Tumblins viskar i sin walkie talkie till tornkranföraren.
– Easy down, mate. Easy down. Sänk försiktigt.
Det är snickaren Mick McCourt från Belfast på Nordirland som byggt sektionen, eller ”the bent” som han kallar den, tillsammans med sitt team av svenska kollegor från Hyttans bygg i Kolmården AB. På en plan yta en bit nedanför oss har de stått och specialsågat varenda del av den, för att få den att passa in i Kolmårdens ojämna terräng. Virket är så lokalt det kan bli, från Holmens i Norrköping. Tillsammans med ytterligare cirka 450 sektioner av skiftande storlek ska den så småningom utgöra skelettet till Wildfire, Skandinaviens längsta berg- och dalbana i trä.
– Easy down.
De sex stolparna som utgör fästpunkter längst nere vid marken närmar sig plintarnas färdigborrade metallklykor. Ett par minuter senare sjunker de ner.
– Stop there, mate.
Stolparna passar nästan perfekt. Men bara nästan.
Kelly Tumblins ber kranföraren höja sektionen halvannan meter igen. Lite slipmaskin på några av stolparnas kanter och undersidor behövs för att få ännu mer precision. Sedan sänks alltihop igen och arbetet startar med att få sektionen absolut lodrät. Därefter byggs de ihop med sin granne.

WILDFIRE
Längd: 1 300 meter.
Högsta fall: 49 meter i 83 graders lutning.
Topphastighet: 113 kilometer.
Åktid: 120 sekunder.
Uppochnerpartier: 3 stycken.

HÄNG MED PÅ EN ÅKTUR! Här kan du ”teståka” Wildfire.

I vår är det meningen att Wildfire ska öppnas upp för publik. Banan tar besökaren 135 meter över Bråviken vid högsta krönet. Värstingbacken faller därefter 49 meter utför en av Kolmården-parkens naturliga bergssidor i 83 graders lutning. Som snabbast går tåget i 113 kilometer i timmen.
Extremt, absolut.
Men flera av killarna som är här har varit med om värre.
– We hold eight world records. När vi varit över och byggt i USA, har vi slagit åtta olika världsrekord. Bland annat byggde vi den första loopen och den första korkskruvsböjen någonsin på en träbana, berättar Pablo McRuscy, en av bergochdalbanebyggarna.

”När vi varit över och byggt i USA, har vi slagit åtta olika världsrekord. Bland annat byggde vi den första loopen.”

Liksom kollegorna är han speciellt hitflugen från Storbritannien för att få Wildfire på plats. De jobbar i underentreprenörsfirmor till amerikanska Rocky Mountain Construction, ett av världensledande företag på bergbanor i trä. Snickarna i den här minst sagt speciella delen av branschen får inte sina jobb via arbetsförmedlingen. Varhelst i Europa en ny träbana ska resas, formerar de sig likt ett kringresande cirkussällskap och erbjuder sina tjänster. Någon har en firma dit några andra hör sig för om jobb. Tillsammans skaffar de sig erfarenhet och slår så småningom världsrekord.
– Jag har vänner över hela Europa, säger Barry Weston, som driver en av firmorna.
Gemensamt för snickarna som jobbar uppe i träskelettet är att de särskilt klätterutbildade. Sele och lina är den skyddsutrustning som går att använda. Ställning är inte ett realistiskt alternativ. Inga svenska hantverkare har tillträde till konstruktionen när den väl är rest.


KOLMÅRDEN
Vad byggs? Wildfire, Skandinaviens längsta berg- och dalbana i trä.
Vem bygger? Byggledningsföretag är Rocky Mountain Construction, USA. Svensk UE är Hyttans bygg i Kolmården AB.
Vem beställer? Parks and Resorts Scandinavia, ägare av Kolmårdens djurpark.
Hur mycket kostar bygget? 110 miljoner i initial investeringskostnad.
Hur många är med och bygger? Vid vårt besök 28 totalt inklusive platsledning. 12 britter, 14 svenskar, 2 amerikaner.

Även om det brittiska gänget byggt längre, högre och snabbare förut, är Wildfire en utmaning utöver det vanliga. Det handlar om markförhållanden. Den senaste bergbanan som snickare Mick McCourt var med och byggde låg på filmbolaget Warner Brothers nöjespark utanför Madrid.
– Där är marken helt platt. Allt virke skeppades från USA, färdigsågat, förborrat och numrerat som ett stort meccano, berättar han.
Snickarna bara monterade ihop och reste.
Så är det inte här. Beställarens, Kolmårdens, ambition är att Wildfire ska smälta in så mycket som möjligt i den befintliga miljön, med ett minimum av markberedning. Den ojämna terrängen gör att varenda sektion måste byggas på plats, med unika ritningar till var och en av dem. Mick McCourt har aldrig gjort det förr.
– It is really a customebuilt coaster. Banan är verkligen specialbyggd. Men det är kul. Betydligt mer utmanande.
Tre andra utmaningar är tiden, vinden och vintern. En del överklaganden från grannar till djurparken har försenat bygget. Samtidigt ligger Bråvikens öppna vatten bara ett par hundra meter från oss. När höstvinden tar i blir träsektionerna som stora segel och går inte att lyfta med kranen.
– Värst är kastvindarna som kommer, säger krandirigenten Kelly Tumblins.
Självklart hoppas alla på en mild och stilla vinter. Men Barry Weston är samtidigt tydlig:
– Det spelar ingen roll hur kallt det blir. Vi kommer att fortsätta bygga.

Fotnot: Bygger på egen risk
Vissa av grannarna till Kolmården är inte nöjda med den nya attraktionen. Överklaganden av bygglovet i flera led, har lett till att frågan kommer att prövas av Miljööverdomstolen.Kolmårdens ägare har dock fått klartecken att bygga under prövotiden. Ett visst risktagande alltså, om besluten i den rättsliga processen inte går ägarnas väg.
– Företagande innebär ett visst risktagande. Vi vill stå klara till 2016. Om vi sedan får krav på oss att omfattas av en detaljplan för eventuellt buller, då lovar vi att göra allt för att bygga bort det, säger Niklas Palmqvist, projektledare för Wildfire.

Johan Sjöholm
Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Fartfyllt uppdrag

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig