info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Löner dumpas på Sundsvallsbron

Byggnads och Sveriges Byggindustrier har hamnat i flera konflikter på Sundsvallsbron. Tvisterna handlar om att företag saknar kollektivavtal och att lönerna dumpas.

Bygget av den nya E4-bron, förbi Sundsvall, är i dagsläget det största pågående brobygget i Europa och Sundsvallsbron blir Sveriges längsta motorvägsbro med sina 2109 meter. Cirka 70 procent av arbetena på JVS broentreprenad ska ha utförts av arbetskraft som har varit utstationerad från framför allt Slovakien, Irland och Portugal, enligt Trafikverkets dokumentation. När SVT:s Dokument inifrån granskade bygget i våras kom det fram uppgifter om dumpade löner på bygget och att ett stort antal företag saknade kollektivavtal. Lönerna skulle i vissa fall ligga på 60 kronor i timmen efter skatt.

Flera företag saknar kollektivavtal

Det lokala facket, Byggnads region Mellan Norrland, har nu undersökt förhållanden på brobygget och konstaterar att flera företag saknar kollektivavtal, skriver tidningen Arbetet. Byggnads hävdar att entreprenören JVS, som är medlem i Sveriges Byggindustrier, BI, borde se till att underentreprenörerna har kollektivavtal. Men Ola Månsson vd på BI, säger till tidningen Arbetet att JVS inte har egna anställda i företaget och att avtalets regler inte gäller för dem. Han säger vidare att det kommer att bli annorlunda efter årsskiftet, då det nya avtalet om huvudentreprenörsansvaret träder i kraft.

Förhandlingen slutade i oenighet

– Självklart vill vi att företagen sköter sig nu också, men i framtiden med det nya avtalet, vet vi att det blir så, säger Ola Månsson till Arbetet.
Den lokala förhandlingen slutade i oenighet och nu väntar central förhandling. Byggnads har också förvarnat om att lägga in ett så kallat veto mot det slovakiska företaget Doprastav. Orsaken är att företaget inte hade följt kollektivavtalets regler.
– Det handlar om löner och arbetsvillkor, säger Jim Sundelin.
Enligt tidningen Arbetet har det framkommit uppgifter om arbetstider på 56 timmar per vecka och löner under 60 kronor i timmen.

Tappat förtroendet

Även denna förhandling slutade i oenighet och Jim Sundelin är besviken på arbetsgivarna Sveriges Byggindustrier.
– Vår avsikt är att samverka lokalt och få ordning och reda på arbetsplatserna, men nu känner vi att vi har tappat förtroendet för Sveriges Byggindustrier, säger han.
Vid bygget av Sundsvallsbron är Trafikverket beställare och entreprenör är JVS (Joint Venture Sundsvallsbron), med tyska Max Bögl och österrikiska Strabag som delägare.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Löner dumpas på Sundsvallsbron

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig