Publicerad 4 augusti 2014 12:06

Tummen upp för byggnads a-kassa

”Det är verkligen glädjande”

Byggnads a-kassa har fått en del kritik genom åren, men nu är förtroendet på väg tillbaka. Det visar en enkät bland medlemmarna.

En gång om året genomförs det en undersökning bland arbetslösa medlemmar i a-kassorna som då får sätta betyg på sin egen a-kassa. Byggnads a-kassa har genom åren haft en del problem med bland annat långa väntetider på utbetalningar då det varit högt tryck på a-kassan. Något som avspeglat sig i medlemmarnas tidigare omdömen om kassan. Betyget har hamnat klart under snittet för samtliga a-kassor. Men nu visar årets undersökning att byggnadsarbetarna börjar bli mer positiva.

Fler är nöjda

Det så kallade Nöjd-Kund-Indexet har visat en uppåtgående trend för Byggnads a-kassa sedan 2011. Då hamnade betyget för Byggnads a-kassa på 56 mot snittet för samtliga kassor som då låg på 69. Även i år hamnade snittet för samtliga kassor på 69, men för Byggnads kassa har Nöjd-Kund-Index nu klättrat upp till 68.
- Det är en tydlig signal om att vi är på rätt väg. Vi vill ju vara en a-kassa som Byggnads och Målarnas medlemmar ska vara stolta över, säger Roal Nilssen, föreståndare på Byggnads a-kassa.
Han ser flera förklaringar till varför betyget blivit allt bättre. Bland annat har de fått till en helt ny organisation, fått fler handläggare, förbättrat och förenklat informationen om a-kassan till medlemmarna och utbildat personalen på kassorna i hur de ska bemöta medlemmarna.
- Vi är inte nöjda ännu. Vi vill att kassan ska ha ett bättre betyg än snittet, säger Roar Nilssen.

Tyck till! Kommentera artikeln

Sortering av kommentarer:

Visa senaste förstVisa äldst först

Det finns inga kommentarer till den här artikeln ännu. Tyck till!

Skriv en egen kommentar

  • Skriv kort! Korta texter lockar fler att läsa (Om du vill skriva en längre debattartikel: klicka på "Bodsnack" i topmenyn, sedan på "Skapa ny debatt".

För att du ska få publicera en kommentar måste du läsa och godkänna vårt regelverk för artikelkommentarer

Tema: Tävling: "Årets bästa hemmafix 2017"

Webbreporter

Tipsa Cenneth Niklasson!

Cenneth Niklasson
010-601 10 72
070-607 56 92
Skicka e-post

Ett par kronor upp för TBM

Bra start på året för ackordsgängen.

Ska du jobba i juli?

Ska du jobba i juli?

Svarsalternativ Antal röster
Ja, det ska jag 2
Nej, då har jag semester 2

Bodsnack!

Mera bodsnack

Tigern som ryter högst

Tigersågar/ Tyngst vinner, när bygglaget utser bästa tigersågen. Samtidigt avslöjar vårt test stora skillnader i hur mycket maskinerna vibrerar.

Tester

Knivar, knäskydd, hammare, vattenpass, skruvdragare, lasermätare....Byggnadsarbetaren testar dina verktyg på bygget.

Arbetsmiljö

Har du rätt skyddsutrustning? Läs Byggnadsarbetarens artiklar om arbetsmiljö.

Annonsera

Med en annons i Byggnadsarbetaren når du både yrkesarbetare och chefer i branschen. Kontakta Acke Stenquist, Stenquist Försäljning AB.
Mejl: acke@sqfab.se
Telefon: 076-781 52 22.
Klicka här för mer info om priser, utgivningsdagar och målgrupp.
Välkommen!

  • Läs om byggnadsarbetarnas egna smarta uppfinningar som gör byggjobbet lättare.

  • Har du själv uppfunnit en bra grej? Tipsa Byggnadsarbetaren, ring 010-601 10 33, eller mejla: red@byggarb.se